کتوژنیک بین رژیم های لاغری رتبه پایینی دارد

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، خبرنگاران/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: حدود 40 نوع رژیم شایع و مهم مورد استفاده مردم قرار می گیرد که هر سال به وسیله متخصصان تغذیه آنالیز و رتبه بندی می گردد. بر اساس رتبه بندی مذکور رژیم کتوژنیک که این روزها بسیار مد شده ، رتبه 37 این فهرست را کسب نموده که رتبه پایینی به شمار میرود.

کتوژنیک بین رژیم های لاغری رتبه پایینی دارد

سمیه اسبقی در گفت وگو با وبلاگ نهاد جامعه در مورد شاخص های مربوط به رتبه بندی رژیم های غذایی گفت: رژیم ها از نظر اینکه چه اندازه در کاهش وزن موثرند یا موادی که در رژیم غذایی تجویز می گردد، چقدر برای سلامتی مفید است و بعلاوه از نظر قابلیت اجرا در طولانی مدت که تا چه اندازه قابلیت ادامه دارد، قابل دسته بندی است.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی برای کاهش وزن مانند پیراهنی است که باید برای هر فرد با توجه به مشخصات فردی و با انجام آزمایشات و بررسی شاخص های مختلف تنظیم گردد، گفت: ضروری است برای هر فرد رژیم خاصی متفاوت با دیگران در نظر گرفته گردد. به عنوان نمونه رژیم درمانی برای فردی که بیماری کلیوی دارد، کاملا متفاوت با کسی است که کم کاری تیروئید، کم خونی، دیابت و ... دارد. در واقع هر کدام از این افراد رژیم غذایی متفاوت و مخصوص به خود را دارند و بایستی از نظر تداخلات غذایی و دارویی یکسری ملاحظات را برای آنان در نظر گرفت. به طور مثال غالبا به همه افراد توصیه می گردد از نان های سبوس دار برای صبحانه استفاده نمایند اما کسی که کم کاری تیروئید دارد، باید تا سه الی چهار ساعت پس از مصرف داروی خود از خوردن نان های سبوس دار اجتناب کند.

اسبقی اضافه نمود: احتمالا همه با نمونه هایی از رژیم های غذایی در فضای مجازی و اینستاگرام روبرو شده اند و صدها نفر هم از آن برنامه استفاده می نمایند. باید توجه داشت این روش که یک نوع دستور غذایی را به چندین نفر توصیه می نماید، بسیار اشتباه است.

این متخصص تغدیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام رژیم لاغری بهتر و مناسب تر است، گفت: در حال حاضر بعضی از رژیم ها مانند رژیم کتوژنیک مد شده اما همین رژیم یک رژیم بیمارستانی است؛ یعنی در بیمارستان ها تجویز می گردد و فرد برای استفاده از آن باید تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه قرار بگیرد. در این رژیم ابتدا سه روز به افراد گرسنگی داده می گردد؛ سپس کتون های ادرار و خون او اندازه گیری شده و نهایتا رژیم کتو برای وی در نظر گرفته خواهد شد. اصلا اینگونه نیست یک روزه کسی تصمیم بگیرد که نان، برنج، سیب زمینی و... استفاده نکند و فقط گوشت و چربی و... مصرف کند. تمام این موارد بایستی تحت نظر پزشک باشد. در مجموع به این علت که رژیم کتوژنیک کاهش وزن خوبی را در هفته های اول در پی دارد، یکی از رژیم های پرطرفدار برای کاهش وزن است.

وی گفت: باید توجه داشت زمانی که کسی از رژیم کتوژنیک استفاده می نماید، فقط چند ماه کوتاه می تواند این رژیم را ادامه دهد چون استفاده از این شیوه تغذیه بسیار گران است. بعلاوه بسیاری از غذاهای مورد استفاده در این رژیم تکراری است و فرد نمی تواند به صورت طولانی مدت آن را ادامه دهد؛ بنابراین یکی از مواردی که در این رژیم باید در نظر گرفته گردد، این است که فرد بتواند به صورت طولانی رژیم را ادامه دهد.

اسبقی اضافه نمود: در حال حاضر رژیم مدیترانه ای رتبه اول را بین رژیم های لاغری کسب نموده است. در رژیم مدیترانه ای تکیه بر مصرف ماهی، میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل، دانه ها و چربی های مفید مانند روغن زیتون و آووکادو است. در این رژیم ضروری است لبنیات و تخم مرغ به اندازه میانه استفاده گردد و بر اساس دستورالعمل آن مصرف غذاهای فرآوری شده مانند گوشت قرمز، شکر و غلات تصفیه شده مثل نان سفید محدود و ممنوع است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کتوژنیک بین رژیم های لاغری رتبه پایینی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتوژنیک بین رژیم های لاغری رتبه پایینی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید