وعده های غذایی کودک

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، قند و مواد غذایی حاوی قند مانند بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین می توانند موجب افزایش سریع قند خون و بروز بیش فعالی در برخی از بچه ها شوند.

وعده های غذایی کودک بچه ها مثل همه بزرگترها نباید هرزه خوری نمایند، اما نه به خاطر اینکه ممکن است مثل بزرگترها اضافه وزن پیدا نمایند، به این علت که هرزه خوری ممکن است جلوی اشتهای کودک را بگیرد. بنابراین از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصا برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش.

فرزند شما یک سری الویت های غذایی دارد و دنبال خوراکی هایی می گردد که بیشتر ترجیح می دهد نسبت به آنهایی که کمتر دوست دارد، و این کاملا طبیعی است. اما این شرایط نباید تا آنجا پیش رود که کودک فقط از یک گروه غذایی، تغذیه کند. بنابراین سبزیجات (یا مواد غذایی دیگر را که کودک عموما از خوردن آن خودداری می نماید) را در اول وعده غذایی به او بدهید. گرسنگی اش بقیه جریان را پیش می برد؟

اخیرا محققان هلند مطالعاتی روی تأثیر فیبرها در سلامت بچه ها انجام داده اند که نشان میدهد بچه ها باید به مقدار کافی فیبر مصرف نمایند. محققان پیش از این، اهمیت مصرف فیبرها در افراد بزرگسال را بارها به اثبات رسانده اند. فیبرها تأثیر زیادی در هضم بهتر غذا و برطرف مشکل دفع دارند.

این بار نتایج یک پژوهش هلندی که در مجله Pediatrics به چاپ رسیده است نشان می دهد مصرف فیبرها همین تأثیر را در بچه ها نیز به جای می گذارد.

محققان در پی راهی برای یافتن برترین روش برای بهبود سلامت گوارشی در بچه ها بوده اند. لازم به ذکر است که 3 درصد بچه ها غربی از مسائل مزمن گوارشی رنج می برند.

هدف محققان دست یافتن به درمان غیر دارویی این مشکل بوده است برای همین آنها 640 بیمار را تحت نظر گرفتند. در بین راهکار های متعددی که برای برطرف مشکل دفع یا همان یبوست، مورد استفاده قرار می گیرد محققان از فیبرها، پربیوتیک ها، پروبیوتیک ها، داروهای ضد یبوست و مصرف آب استفاده کردند.

محققان پیش از این، اهمیت مصرف فیبرها در افراد بزرگسال را بارها به اثبات رسانده اند. فیبرها تأثیر زیادی در هضم بهتر غذا و برطرف مشکل دفع دارند. نتایج نشان داد که مصرف فیبرها یا مکمل های غذایی فیبرها تأثیر بیشتر و بهتری در حل مسائل دفع دارند. فیبرها در مواد غذایی طبیعی وجود دارند. حبوبات پخته، غلات و دانه سویا سرشار از فیبر هستند.

تحقیقات نشان می دهد؛ بچه ها بیش فعال، مصرف غذاهای شیرین از قبیل شکلات و کافئین و غذاهای تند را به علت محرک بودن باید کاهش دهند.

قند و مواد غذایی حاوی قند مانند بیسکویت، کیک، شیرینی، شکلات و نوشابه های شیرین می توانند موجب افزایش سریع قند خون و بروز بیش فعالی در بعضی از بچه ها شوند.

یافته های بعضی از مطالعات نشان داده اند که مصرف شکر ممکن است سطح آدرنالین را در بچه ها به مقدار 10 برابر افزایش دهد. بنابراین این نتایج بیانگر ارتباط مستقیم بین رفتارهای خشونت آمیز با دریافت شکر بالاست.

بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، آلو بخارا، پرتقال، توت، گوجه فرنگی و خیار حاوی سالیسیلات طبیعی هستند که ماده ای شبیه به آسپیرین می باشد و ضروری است از رژیم های غذایی بچه ها بیش فعال تا حد ممکن کاسته و گاهی اوقات حذف گردد.

تارترازین رنگ غذایی نارنجی رنگی است که به صورت رنگ غذایی افزودنی مصرف می گردد. تارترازین ممکن است در بیش فعالی موثر باشد، تارترازین بیش از همه در موارد زیر وجود دارد: غذاهای آماده بسته بندی شده، آدامس، شکلات، افشره لیمو، سس ها و افزودنی هایی که بیشتر جهت تزئین روی دسرها مصرف می شوند.

نوشابه های گازدار، به علت دارا بودن مقادیر زیادی فسفر، و قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی ها به علت داشتن کافئین، ممکن است علایم بیماری را تشدید نمایند .

میوه های کنسرو شده، کنسرو نخودفرنگی، بادام ساییده شده، نوشیدنی های کربنات دار و کیک هایی که به صورت بسته بندی شده به فروش می رسند، حاوی تارترازین هستند.

اسید بنزوئیک نیز ماده ای افزودنی است که ممکن است در ایجاد بیش فعالی موثر باشد. از این ماده به منظور محافظت و سالم نگه داشتن مواد غذایی آماده استفاده می گردد و در بسیاری از غذاهای آماده مانند مرباها، سس ها، دسرها، شربت های طعم دهنده غذا، پوره میوه ها، آب میوه ها و ماهی های کنسروی خوابانده شده در سرکه، نمک و ترشیها یافت می گردد.

سوسیس و کالباس اختلالات موجود در بچه ها بیش فعال را تشدید می نماید. مواد موجود در سوسیس و کالباس به ویژه مواد افزودنی که در آنها وجود دارد، باعث تشدید اختلالات در بچه ها بیش فعال می گردد. برای نگهداری طولانی مدت سوسیس و کالباس از نیتریت و نیترات استفاده می گردد تا زود فاسد نشوند و این مواد در داخل معده تبدیل به مواد سرطان زا شده و ترکیب تیرامین را تشکیل میدهد.

برای کاهش عوارض ناشی از مصرف سوسیس و کالباس بهتر است با گوجه فرنگی زیاد و آب پرتقال به جای نوشابه مصرف گردد. نوشابه های گازدار، به علت دارا بودن مقادیر زیادی فسفر، و قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی ها به علت داشتن کافئین، ممکن است علایم بیماری را تشدید نمایند.

آلرژی های غذایی به یکی از مواد غذایی مانند شکر، شکلات، تخم مرغ، گندم، رنگ ها، طعم دهنده ها، افزودنی ها و ذرت می توانند باعث بروز نشانه هایی از بیش فعالی گردد که در حال حاضر حذف این مواد از برنامه غذایی بچه ها آسان نیست زیرا به راحتی در دسترس بچه ها است.

سوسیس و کالباس اختلالات موجود در بچه ها بیش فعال را تشدید می نماید. می توانیم این مواد غذایی را تا 2 هفته حذف کنیم بعد از 2 هفته هر 2 روز در میان، هر کدام را به غذای کودک اضافه کنیم. از طریق حذف کردن این مواد از برنامه غذایی و بازگرداندن آن بعد از مدتی می توانید تشخیص دهید که کودک به کدامیک حساسیت دارد و آیا کودک نشانه هایی از بیش فعالی دارد یا خیر؟

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، صص152-147، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون

به "وعده های غذایی کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده های غذایی کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید