فواید و مضرات ترخون

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، سلامت خبرنگاران : ترخون از سبزی های معطر است.

فواید و مضرات ترخون

ترخون از گیاهانی است که برای خانم ها بسیار مفید است.

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه ، یک گیاه قدیمی چند ساله است که ارتفاع آن ممکن است به 60سانتی متر و بیشتر هم برسد. ترخون دارای برگ های سبزرنگ بلند و باریکی است که ضعیف هم می باشند. گیاه ترخون از خانواده گل آفتاب گردان ها است. گل های این گیاه زرد رنگ هستند که در فواصل تیر تا مهر ماه شکوفه می دهند.

فواید ترخون

- ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می باشد. این سبزی بعلاوه دارای پتاسیم، مهمیم و ویتامین های A و C می باشد.

- ترخون بیشتر به صورت یک سبزی در پخت و پز استفاده می گردد اما از آن برای مصارف پزشکی هم استفاده می نمایند. به علت داشتن خاصیت بی حس نمایندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را - برای تسکین دندان درد می جویدند. این گیاه بعلاوه در قرون وسطی به اسم یک پادزهر برای درمان سم مارگزیدگی استفاده می شد. از دیگر خواص مفید ترخون می توان به مواردی چون یاری - بههضم بهتر غذا، مسکن ملایم و یک یاری نماینده خوب به پیشگیری از بیماری های قلبی و چاقی اشاره نمود(البته به شرط این که به جای نمک استفاده گردد.).

- از قدیم الایام برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها از ترخون استفاده می شده است. ترخون تنظیم نماینده قاعدگی در زنان است. این گیاه مخصوصاً اگر به شکل دم نموده مصرف گردد برای برطرف خستگی و آرامش اعصاب بسیار سودمند است به همین علت برای افراد بیش فعال مفید است.

- ترخون فراوری صفرا از طریق کبد را افزایش می دهد و به این ترتیب به هضم و گوارش غذا یاری می نماید و موجب افزایش سرعت فرایند سم زدایی در بدن می گردد.

- افرادی که فشار خون بالایی دارند می توانند از این سبزی به جای نمک در غذا استفاده نمایند.

- ترخون توانایی بسیار زیادی برای مبارزه با کرم های روده ای هم دارد.

مضرات استفاده از ترخون

روغن های فرار ترخون به علت وجود استراگول سمّی هستند، استراگول نام دیگر میتل چاویکول است و از این رو نباید به بچه ها کم سن (زیر 4 سال) و زنان باردار داده گردد.

طریقه مصرف ترخون

ترخون یکی از گیاهان معطر پر استفاده در صنایع غذایی می باشد و این گیاه بطور گسترده در صنعت فراوری مواد اولیه آشپزی و بعلاوه کنسروسازی کاربرد دارد. ترخون بعلت افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از قدیم الایام به اسم ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده است و سبب کاهش فشارخون هم می گردد. بعلاوه در منابع علمی از این گیاه به اسم کاهش دهنده درد دندان و دارای خاصیت ضد کرم یاد شده است.

ترکیبات ترخون

گیاه تازه ترخون دارای 60 تا 70 درصد استراگول، 15 الی 20درصد اوسیمن (ocimene) و متیل کاویاکول (methylchaviacol) می باشد. بعلاوه میزان کمی هم تانن در ترخون وجود دارد.

منبع: رکنا

به "فواید و مضرات ترخون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات ترخون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید