رونمایی از قدرتمندترین موتور موشک چین که 140 تن را به فضا می برد

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، ایسنا نوشت: چین اخیرا قدرتمندترین موتور موشکی کشور خود را با موفقیت آزمایش کرد.

رونمایی از قدرتمندترین موتور موشک چین که 140 تن را به فضا می برد

مهندسان صنعت فضایی چین روز شنبه آزمایشی مهم را بر روی قدرتمندترین موتور موشک پیشران مایع این کشور انجام دادند که این امر گامی رو به جلو در توسعه یک موشک حامل فوق سنگین است.

اولین آزمایش احتراق موتور رانش 500 متری که به وسیله آموزشگاه فناوری نیروی محرکه هوافضا در شیان، استان شانشی پیشرفته است در مرکز آزمایش این آموزشگاه در حومه شیان انجام شد. این آموزشگاه در یک بیانیه خبری گفت که این آزمایش یک موفقیت کامل بود.

این دستاورد یک پیشرفت مهم در تحقیق و توسعه موتوری است که چهار برابر قوی تر از قوی ترین موتور موشک حال حاضر چین است که دارای رانش 120 تنی است.

به گفته طراحان، این موتور اکسیژن مایع و نفت سفید مصرف می نماید و دارای بزرگترین محفظه رانشگر در بین موتورهای موشک احتراق در دنیا است.

وانگ یانان(Wang Yanan) سردبیر مجله Aerospace Knowledge، گفت که چنین موتور موشک بزرگ و قدرتمندی باید دارای طراحی پیشرفته، اجزای پیچیده و تکنیک های ساخت قابل اعتماد باشد که تنها به وسیله یک قدرت بزرگ فضایی مانند چین ساخته می گردد.

او با اشاره به اینکه فقط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق موشک های سنگین را توسعه داده و ساخته اند، گفت: اگر می خواهید فضانوردان را فراتر از مدار پایینی زمین بفرستید و کاوشگرها را به اعماق فضا بفرستید، این نوع موتور لازم است.

مقامات فضایی چین گفته اند که انتظار می رود موتور نو پیشران اصلی موشک لانگ مارچ 9(Long March 9) باشد، مدلی که در دست تحقیق و توسعه است و برای فرستادن فضانوردان چینی به ماه استفاده خواهد شد.

لانگ مارچ 9 پس از تکمیل، احتمالا به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین پرتابگرهای دنیا تبدیل خواهد شد.

این موشک فوق سنگین اکنون در آموزشگاه فناوری سیستم های پرتاب چین(CALT) در پکن در دست تحقیق و توسعه است و انتظار می رود حدود سال 2030 عملیاتی گردد.

این موشک 93 متر ارتفاع و وزن برخاست 4140 تن و نیروی رانش 5760 تن خواهد داشت. به گفته طراحان آموزشگاه پکن، قطر مرحله اصلی آن حدود 10 متر خواهد بود.

این فضاپیما به قدری قدرتمند خواهد بود که قادر خواهد بود فضاپیماهایی با وزن ترکیبی 140 تن را به مدار پایینی زمین منتقل کند و بعلاوه می تواند سفینه های فضایی تا وزن 50 تن را برای سفرهای قمری به ماه بفرستد.

زمانی که لانگ مارچ 9 وارد عملیات گردد، ظرفیت حمل آن بیش از پنج برابر لانگ مارچ 5 خواهد بود که در حال حاضر قدرتمندترین موشک چینی است.

مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان برنامه ریزی نموده است تا امکاناتی برای آزمایش و پشتیبانی و بعلاوه یک سکوی پرتاب نو برای این موشک فوق قدرتمند تهیه نموده و بسازد.

لانگ مارچ 9 برای تحقق برنامه های جاه طلبانه این کشور برای فرود فضانوردانش روی ماه و ارسال فضاپیمای رباتیک بزرگ به اعماق فضا بسیار مهم خواهد بود.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "رونمایی از قدرتمندترین موتور موشک چین که 140 تن را به فضا می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از قدرتمندترین موتور موشک چین که 140 تن را به فضا می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید