نصب ژنراتور های برق در کورده و دژگاه

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، با کوشش مهندسان و متخصصان شرکت برق منطقه ای استان فارس، دو دستگاه دیزل ژنراتور برای برطرف افت ولتاژ در منطقه کورده شهرستان خنج تامین و نصب شد.

نصب ژنراتور های برق در کورده و دژگاه

یدالله حقیقی در حاشیه نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور های تازه در منطقه کورده شهرستان خنج در جنوب استان فارس، گفت: کوشش شبانه روزی برای تامین برق همه منطقه ها استان فارس و جنوب کشور برای ما یک اولویت است و در این راستا از همه ظرفیت های قانونی استفاده می گردد تا شهروندان و روستاییان در برترین شرایط تامین برق دایم و تثبیت شده باشند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه در حال سپری کردن تابستانی پرمصرف و با تنش تامین برق هستیم، گفت: سال جاری علاوه بر تامین برق مشترکان خانگی که به عنوان یک ضرورت، سعی شد از خاموشی در همه منطقه ها به ویژه منطقه ها گرم جلوگیری گردد، برق واحد های صنعتی و واحد های تولیدی نیز مورد توجه نهاده شد و به عنوان یک اولویت به آن پرداخته شد.

حقیقی با اشاره به آماری در تامین برق صنعتی کشور گفت: براساس آمار های اعلامی توانیر، سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرک های صنعتی، 2 روز به صورت برنامه ریزی شده ناچار به قطع برق بودیم، سال جاری واحد های صنعتی مستقر در شهرک ها تنها 12 ساعت در هفته را محدودیت در مصرف برق داشتند. صنایع این امکان را داشتند که با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز آدینه، مقدار 12 ساعت محدودیت در مصرف برق را جبران نمایند.

او گفت: 440 واحد انرژی بر در کشور وجود دارد که عمدتاً شامل واحد های بزرگ فولاد، سیمان، آلومینیوم و مس است؛ سال جاری به شکلی برنامه ریزی شد که این واحد های صنعتی ایام تعمیرات و تعطیلات را به تابستان منتقل نمایند؛ این اقدام در فارس و جنوب کشور به شکل دقیق اجرایی شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس با اشاره به رشد 11.44 درصدی مصرف برق در بخش صنایع، گفت: مقدار رشد مصرف برق نسبت به سال گذشته در بخش پتروشیمی کشور 30 درصد، آلومینیوم کشور 18 درصد، بخش فولاد کشور 10 درصد و سیمان 5.4 درصد بوده است.

حقیقی گفت: در عین حال ضرورت داشت تامین برق مشترکان خانگی نیز در اولویت باشد و با نگاه اولویت به آن پرداخته شد و یکی از این موارد هم تامین برق منطقه کورده از توابع شهرستان خنج بود که عملیاتی شده است.

این مقام مسئول گفت: ساکنان منطقه کورده شهرستان خنج به دلیل طولانی بودن فیدر فشار میانه به طول 120 کیلومتری با افت ولتاژ روبرو بودند، از سویی چندین بار مناقصه توسعه این شرکت برگزار گردید، اما با استقبال پیمانکاران و سرمایه گذاران روبرو نشد، از این رو شرکت برق منطقه ای فارس تصمیم گرفت به صورت کوتاه مدت با استفاده از دو دستگاه مولد دیزل، تامین برق این منطقه را انجام دهد.

با کوشش مهندسان و متخصصان دفتر خدمات مشترکین برق منطقه ای فارس خرداد سال جاری 2 مولد برق در منطقه کورده شهرستان خنج نصب و راه اندازی شد، اما نوسان ولتاژ در این نقطه گرجهتی استان فارس همچنان تداوم داشت و در نهایت تیرماه یکی از مولد ها با نقص فنی روبرو و با فوریت تعویض و برای پشتیبانی از این دو مولد ژنراتور سوم نیز تامین و نصب شد تا در صورت بروز اشکال، وارد مدار گردد.

با اجرای این پروژه برق منطقه کورده و دژگاه اکنون شرایط مناسب و پایداری دارد و با اتصال ژنراتور ها به شبکه 20 کیلوولت سراسری، مشکل به شکل موقت مرتفع شده است.

قرار است که سال آینده با احداث پست 132 ولت به 20 کیلوولت در روستای کورده، مشکل افت ولتاژ برق برای همواره مرتفع گردد؛ به گفته مسئولان برق منطقه ای، تا به امروز 60 کیلومتر از خط انتقال این پست از کنگان تا کورده احداث شده است.

براساس این گزارش و در مورد منطقه دژگاه نیز که چند روستا و آبادی را در بر می گیرد، علیرغم احداث خط 20 کیلوولت، به دلایل فنی مشکل افت ولتاژ وجود داشت که با نصب یک دستگاه مولد، تاحدودی مرتفع شد و پس از آن یک مولد پشتیبان نیز در جهت احداث شد.

با اجرای این اقدام، به شکل موقت مشکل برق منطقه دژگاه نیز مرتفع شده است و برای برطرف کامل آن پس از احداث پست 132 به 20 کیلوولت کورده و اجرای خط 20 کیلوولت از آن ایستگاه، می توان کار را به پایان رساند.

عملیات اجرایی پروژه های نصب و راه اندازی مولد ها در جهت خطوط 20 کیلوولت برق منطقه ها کورده و دژگاه شهرستان خنج به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و گرمای قریب به 50 درجه سانتیگراد، با دشواری های خاصی همراه بود که در نهایت، اجرا شده است.

وبلاگ نهاد جامعه فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نصب ژنراتور های برق در کورده و دژگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نصب ژنراتور های برق در کورده و دژگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید