زاکانی: این دولت هزینه حضور در تهران را پرداخت می نماید ، شهرداری یکی از 23 دستگاه موظف در کاهش آلودگی هواست

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، شهردار تهران با تاکید بر اینکه در حوزه آلودگی هوا 23 دستگاه متولی و مسئول هستند، گفت: شهرداری تهران کاملا به وظایف خود در حوزه کاهش آلودگی هوا عمل می نماید.

زاکانی: این دولت هزینه حضور در تهران را پرداخت می نماید ، شهرداری یکی از 23 دستگاه موظف در کاهش آلودگی هواست

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ نهاد جامعه، علیرضا زاکانی در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما با اشاره به رویکرد شهرداری تهران در توسعه مدیریت مشارکتی گفت: در 6 ماه نخست فعالیت این دوره مدیریت شهری سعی کردیم تا منابع مالی را در این مجموعه تثبیت کنیم. گام بعدی آنالیز شرایط داخل شهرداری تهران بود تا بر مبنای آن بتوانیم یک برنامه ریزی جدی در خصوص برنامه هایی که در نظر داریم، انجام دهیم؛ داشته باشیم، به عنوان مثال یکی از این کار ها خرید 175 دستگاه اتوبوس نو است.

اولویت کوتاه مدت شهرداری افزایش ناوگان اتوبوسرانی است

وی با اشاره به اینکه برای 3 سال و نیم آینده مدیریت شهری تهران برنامه مدون در نظر گرفته ایم، اضافه نمود: در این دوره مدیریت شهری برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در شهر تهران درنظر گرفته ایم. در گام نخست یا همان برنامه کوتاه مدت به توسعه حمل و نقل عمومی می پردازیم. اولویت ما افزایش ناوگان اتوبوسرانی و تقویت آن است. در نظرداریم تا 3250 دستگاه اتوبوس نو رابه ناوگان کنونی اتوبوسرانی شهر تهران اضافه کنیم که آغاز این برنامه از سال جاری خواهد بود و تا سرانجام دوره این برنامه به طور کامل محقق می شود. پیش بینی نموده ایم که تهران حداقل به 6000 دستگاه اتوبوس احتیاج دارد. این اتفاق یک جهش بسیاربزرگ در حوزه اتوبوسرانی است. در حال حاضر قرارداد خرید 900 دستگاه اتوبوس نو را با همکاری دولت منعقد نموده ایم. در حال حاضر1400 دستگاه اتوبوس تهران ازمدار خدمت رسانی خارج شده اند. بخشی ازاتوبوس های شهر تهران را به وسیله واردات و بعلاوه خرید اتوبوس برقی تامین می کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: برای خرید 50 دستگاه اتوبوس برقی نو قراردادی منعقد شده است و 500 دستگاه اتوبوس برقی نیز با همکاری دولت و وزارت کشور برای تهران تهیه می شود.

سال جاری در اتوبوسرانی و تاکسیرانی جهش ایجاد می شود

وی اضافه نمود: درحوزه تاکسیرانی، نوسازی10 هزار تاکسی را در دستور کار قرار دادیم؛ این یعنی جهشی دراتوبوسرانی روی می دهد.

وی با اشار به اینکه سال جاری جهشی در دو حوزه اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهر تهران ایجاد می شود، بیان نمود: برای اجرای این برنامه با دولت مذاکراتی داشته ایت و در هیات دولت نیز دراین زمینه مصوبه ای خاص شهرداری ها در حوزه حمل و نقل عمومی تصویب شد که بر مبنای آن مجوز واردات خودرو های سبک شهری داده شد.

زاکانی یادآور شد: به وسیله این مجوز با سرمایه گذاران وارد مذاکره شده ایم تا در واردات این خودرو ها به شهرداری یاری نمایند. در واقع این بخش به وسیله سرمایه گذاری مشارکتی و ورود بخش خصوصی محقق می شود.

وی با اشاره به برنامه های کوتاه مدت شهرداری تهران در حوزه تکمیل مترو تاکید نمود: کار جدی شهرداری تهران در حوزه مترو، مشخص تکلیف ایستگاه های مترو از منظر تامین نماینده بخشی ازمنابع مالی توسعه مترو است.

شهردار تهران با بیان در قانون آمده اگر مبتنی بر ایستگاه های مترو توسعه ای صورت بگیرد، باید منابع مالی آن در صندوق توسعه حمل و نقل عمومی واریزشود، گفت: در این زمینه جلسات مفصلی داشتیم. در واقع روی این ایده ماه هاست که کار می کنیم تا در بیش از 300 نقطه ایستگاهی مترو - چه این 142 ایستگاهی که در حال حاضر در تهران وجود دارد و چه ایستگاه هایی که در برنامه توسعه قرار دارد- بازطراحی شهر تهران را مبتنی براین ایستگاه ها داشته باشیم.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال در منطقه 7 تهران 5 ایستگاه نزدیک به هم داریم که اگر بناست تحولی ایجاد شود، یک منطقه را متحول می نمایند و طبق مصوبه ای که برج 4 سال گذشته شورای عالی شهرسازی داده است، بلند مرتبه سازی نیز در حول محور این ایستگاه ها امکان پذیر است و امکانی را برای ما ایجاد می نماید. به نوعی ماحصل این امکان ما بتوانیم هم شهر را نوسازی کنیم و چهره شهر را بر مبنای مدل ایرانی- اسلامی تغییر می دهیم و هم تسهیلاتی برای مردم ایجاد و هویت نوی را برای شهر ایجاد می کنیم. به عنوان مثال در این 300 نقطه می توان کانون های مالی، فرهنگی و ... ایجاد کرد و مردم را حول محور این کانون ها ساماندهی کنیم. به عبارتی امکان بالای مالی که در این محدوده ها خلق می شود باعث تسریع درتکمیل خطوط مترو می شود.

انبار های خالی مترو به ما ارث رسید

علیرضا زاکانی درباره تامین تجهیزات مورد احتیاج قطار های مترو شرح داد: خالی بودن انبار های مترو میراث گذشته بود که به ما رسید و متاسفانه دربخش هایی که جزء اقلام حیاتی مترو است مانند چرخ و... موجودی انبار ها صفر بود. ما ازماه ها قبل آغاز به تامین این تجهیزات حیاتی کردیم و امروز اولین قسمت خرید و تامین چرخ های مترو وارد انبار های مترو شد و این فرایند همچنان ادامه دارد تا سایر اقلامی که مورد احتیاجاست، تامین شود.

وی با بیان اینکه از امکانات داخل شهرداری برای تامین این تجهیزات استفاده کردیم، ادامه داد: بعلاوه بانک شهر و شرکت های وابسته به آن نیز در اجرای این طرح به شهرداری تهران یاری کردند به عنوان مثال یکی ازقرارداد های ما بابانک شهر انعقاد قرارداد 800 میلیارد تومانی برای واردات اقلام مورد احتیاج قطار های مترو بود و امیدواریم تا در ماه های آینده کاری که درگذشته انجام نشده بود را به سرانجام ببریم و انبار های مترو را تکمیل کنیم.

شهرداری یکی از 23 دستگاه موظف در کاهش آلودگی هوا است

شهردار تهران دربخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به شرایط آلودگی هوا در شهر تهران بیان نمود: در مجموع 23 دستگاه در حوزه آلودگی هوا مسئولیت دارندکه یکی از این 23 دستگاه شهرداری است. ما کاملا وظایف خودمان را دنبال می کنیم و حتی اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نمی نماید نیز؛ یاری می کنیم تا به وظایف قانونی خود عمل کند به این علت که آلودگی هوا هر چند دو کلمه درکنار هم است، اما هزار و یک نکته دارد.

وی با اشاره به منابع آلایندگی هوا در شهر تهران یادآور شد: بخشی از آلاینده های هوا مربوط به گاز های گلخانه ای است، بخشی از آن ذرات معلق درهواست که قسمتی از این ذرات و گرد و غبار منابع داخل شهری و بعضی نیز منابع آلاینده استان های پیرامون یا کشور های اطراف منشاء آن است.

زاکانی با بیان اینکه نسبت به بهبود شرایط آلودگی هوای تهران همه دستگاه ها مسئولیت دارند، یادآور شد: وظیفه داریم تا به گونه ای عمل کنیم که سیستم کنترل آلودگی ما راستای را دنبال کند که هم خودرو های ترددی تهران بتوانند کنترل شوند و هم خودرو های شهرداری مانند اتوبوس ها این آلودگی را ایجاد نکند. دراین راستا به سمتی می رویم که خودرو های شهرداری را تبدیل به خودرو ها هیبریدی و برقی و گازسوز کنیم.

وی تاکید نمود: حتی اگر خودرو های دیزلی را هم وارد می کنیم، خودرو های با کیفیت را وارد می کنیم و فیلتر های مختلفی را که لازم دارد را روی آن ها نصب کنیم تا آلایندگی را به حداقل برسانند.

خودرو های بومی باید داخل تهران معاینه فنی بگیرند

شهردار تهران با بیان اینکه اساس کار ما حرکت به سمت حمل و نقل پاک است، گفت: مراکز معاینه فنی داخل شهر، چون سخت گیری می نمایند بخشی از خودرو ها از مراکز پیرامون شهر تهران مجوز معاینه فنی می گیرند. اما هماهنگ نموده ایم حتما مجوز ها از داخل شهر تهران و از مراکز تحت کنترل ما معاینه فنی گرفته شود. به عبارتی دنبال این مساله هستیم تا ضوابطی ایجاد شود که خودرو های بومی از داخل تهران معاینه فنی بگیرند.

وی با اشاره به کاهش منابع آلاینده ذرات معلق در هوا به عنوان یکی از عوامل آلودگی اضافه نمود: دراین حوزه نیز تمهیداتی در نظر گرفته ایم. به عنوان مثال بخشی از این برنامه مربوط به توسعه حمل و نقل عمومی است تا این بخش از منبع آلایندگی هوا نیز کاهش پیدا کند و تمهیداتی در خصوص ساخت و ساز و انتقال 30 هزار تن پسماند ساخت و ساز ها در نظر گرفته ایم.

زاکانی ادامه داد: آن بخش از مساله آلودگی هوا در تهران که موضوع فرا سرزمینی ما مربوط می شود، به وسیله دستگاه های دولتی دنبال می کنیم.

قرارگاه حمل و نقل و هوای پاک 3 جلسه تشکیل شده است

به اعتقاد وی؛ راه چاره کاهش آلودگی هوا تعامل 23 دستگاه است و یکی از قرارگاه هایی که در شهر تهران ایجاد شده، قرارگاه حمل و نقل و هوای پاک است و تا کنون 3 جلسه آن برگزار و حدود 59 پروژه استخراج شده که در حوزه حمل و نقل و هوای پاک تاثیرگذار است.

شهردارتهران با اشاره به مدیریت مشارکتی در اداره مرکز تاکید نمود: وقتی می گوییم 2225 دستگاه اتوبوس به ما تحویل داده شده و تا کنون نیز به این تعداد اتوبوس اضافه نموده ایم، به این معناست که تنها یک سوم از این اتوبوس ها برای شهرداری است و دو سوم آن برای مردم و بخش خصوصی است. درواقع شهرداری تهران در این میان وظیفه ایجاد تسهیلات است. در حوزه تاکسیرانی نیز تاکسی ها برای مردم است. اینکه شرکت های خصوص را مجاب به سرمایه گذاری در نوسازی می کنیم؛ برمی شود به این مساله که مردم را وارد مدیریت مشارکتی شهر تهران کنیم.

حمل و نقل عمومی در مرکز باید هوشمند شود

وی با اشاره به اینکه شرایط مشارکت در حوزه مترو فرق دارد، گفت: در مترو شرایط فرق می نماید ساخت یک متر از تونل مترو 1200 میلیارد تومان بودجه احتیاجدارد که پول 400 اتوبوس است. اندازه سرمایه گذاری در مترو بسیار بزرگ است. شاید بعضی عنوان نمایند که خیابان برای توسعه اتوبوسرانی در شهر تهران نداریم، اما باید به این مساله اشاره نمود که تهران خیابان برای اتوبوس ها دارد. در حال حاضر 75 درصد حمل و نقل داخل شهری در تهران به وسیله خودرو های شخصی انجام می شود که این اندازه باید کاهش یابد.

زاکانی با اشاره به اینکه هدف این است که حمل و نقل عمومی در مرکز تقویت و با هوشمند سازی پیوند زده شود تا یک جهشی در ارائه خدمت به شهفرایندان ایجاد شود، بیان نمود: سال جاری 120 هزار پارک حاشیه ای را در تهران کد دار می کنیم تا اگر شهفرایندی بخواهد از آن استفاده کند، تعهد خود را نسبت به شهر را ایفا نماید. این کار در مشهد و سایر شهر های داخلی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه راستای را می رویم که ماحصل آن در سال 1401 سال یک جهش کوتاه مدت در حوزه حمل و نقلی است و جهش نهایی را در برنامه های میان مدت قرار داده ایم، یادآور شد: در حال حاضر با سرعت بیشتری در حال توسعه مترو هستیم. برای توسعه حمل و نقلی باید زیرساخت های لازم ایجاد شود.

شهردار تهران تاکید نمود: حمل و نقل عمومی در شهر تهران در این دوره منظره خوبی را دارد و در نهایت به سمت تبدیل تهران به شهر انسان محور می رویم و توسعه پیاده رو ها را در دستور کار داریم.

این دولت، هزینه حضور در تهران را پرداخت می نماید

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه دولت در این دوره هزینه حضور خود را در تهران می پردازد، گفت: اگر چه دولت در گذشته هزینه حضورخود را در شهر تهران نمی پرداخت، اما خوشبختانه در این دوره این هزینه درحال پرداخت شدن است.

زاکانی ادامه داد: دولت درخصوص مترو تکالیف خود را انجام می دهد در حوزه اتوبوسرانی نیزبه وظایف خود عمل می نماید و در سایر حوزه ها نیز در نظر دارد به تکالیف خود رسیدگی کند. به عنوان مثال طبق قانون جرایم رانندگی سهم شهرداری تهران از این محل 60 درصد است. در سنوات گذشته این منابع مالی به شهرداری تهران پرداخت نمی شد، اما اکنون در قانون بودجه مصوب شده تا دولت حداکثر با یک ماه تاخیر این هزینه را به شهرداری تهران بپردازد.

علیرضا زاکانی اضافه نمود: دولت به وظایف خود رسیدگی می نماید و ما هم خدمتگذار مردم هستیم. اما خود دولت با یک بر هم انباشتگی مسائل از قبل روبه روست. اگر ما شهرداری تهرا ن را با 87 هزار میلیارد بدهی تحویل گرفته ایم، دولت خود نزدیک به 1500 میلیارد بدهی دارد.

سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده است

شهردار تهران در سرانجام بیان نمود: سیستم حمل و نقلی تهران یک سیستم فرسوده و ناکارآمد است. ما در کوتاه مدت در حوزه اتوبوسرانی کوشش می کنیم تا این حوزه 150 درصد رشد داشته باشد و بخش قابل توجهی از تاکسی های شهر تهران نوسازی شود. راستای را محیا می کنیم تا علاوه بر توسعه مترو درسال جاری؛ درسال های بعد به صورت جهشی در این حوزه گام برداریم و بتوانیم ازطریق چارچوب حمل و نقل ترکیبی به صورت هوشمند ظرفیت ارائه خدمت را یک ظرفیت درخور شایسته برای مردم قرار دهیم. علاوه بر این نیز شهر رابه سمتی می بریم که ازطریق مناسب سازی پیاده راه ها بتوانیم امکانی رافراهم کنیم که در هر حوزه محلی برترین خدمت را از ظریق مناسب سازی به اهالی محله داشته باشیم و بتوانیم با توسعه شهر بر محور حمل و نقل عمومی امکانی رافراهم کنیم که یک هویت و چارچوب نو برای شهر تهران خلق کند. این کار هم شدنی است و هم خود زمینه تحول و توسعه مترو است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "زاکانی: این دولت هزینه حضور در تهران را پرداخت می نماید ، شهرداری یکی از 23 دستگاه موظف در کاهش آلودگی هواست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاکانی: این دولت هزینه حضور در تهران را پرداخت می نماید ، شهرداری یکی از 23 دستگاه موظف در کاهش آلودگی هواست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید