بهار خواب چیست؟

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، هار خواب شاه نشین بیش از آنکه به زمان حال حاضر مرتبط باشد، جزئی از تاریخ دیرینه ایران زمین است. می توان با رفت و آمد به کاخ ها و کوشک ها متوجه ساختار و طراحی بهار خواب شد. با وجود آنکه بهار خواب در دنیای امروزی کمتر ساخته می گردد، اما ما قصد داریم این ساختار و نمونه های طراحی آن را آنالیز نمائیم.

بهار خواب چیست؟

نگاهی گذرا به بهار خواب؛ بهار خواب چیست؟

بسیاری از افراد به طور معمول ایوان، بالکن و تراس را سهوا با یکدیگر اشتباه گرفته و سعی بر آن دارند تا اسامی مشابه به کار ببرند. با این حال، هرکدام از سازه ها تفاوت هایی دارند که هرچند جزئی از همدیگر قابل تمایز می باشند. در این میان اما، ایوان مترادف بهار خواب می باشد. و این موضوع نشانگر حداکثر تشابهات این دو نسبت به هم است. ما قصد داریم در ادامه به طراحی بهار خواب بپردازیم. اما پیش از آنکه طراحی بهار خواب را آنالیز کنیم، ذکر چندین نکته الزامی و لازم است.

بهار خواب که از آن با اسم مهتاب نشین هم یاد شده، جزء لاینفک مساجد و مدارس قدیم بوده است. هم اکنون حتی می توان شاهد نمونه های شاخص طراحی بهار خواب در بعضی منطقه ها گرمسیر بود. با این حال، امروز بهار خواب شاه نشین به خانه های لوکس و ویلایی، کاخ ها و کوشک ها و… اختصاص یافته است.

نوع طراحی بهار خواب بیشتر به مثابه ایوان می باشد که به علت ساختار دیوارهای مشرف از سایه دلپذیر برخوردار است. اگرچه این ناحیه برای استراحت شبانه روز در فصول گرم سال ایده آل می باشد، اما، به علت ساختار بدون سقف چندان برای فصول سرد سال مناسب نیست.

مهم ترین عنصر در طراحی بهار خواب

با آنکه بهار خواب تا حد امکان در خانه های متراژ بالا اجرا شده، اما، همچنان می توان شاهد بهار خواب های متراژ پایین بود. اما وقتی پای طراحی بهار خواب و یا مهتاب نشین به میان می آید، چه عنصری بیشتر به چشم می خورد؟

مبلمان، نخستین و مهم ترین عنصر در طراحی بهار خواب شاه نشین به تعداد می رود. مبلمان، می تواند به تنهایی سبک طراحی و دکوراسیون این فضا را معین کند. بنابراین، سعی کنید پیش از هرگونه چیدمان به فکر مبلمان شیک، کم جا و چند منظوره باشید. ابعاد عظیم مبلمان نباید فضایتان را اشغال کند.

در پی مبل تاشو باشید. و یا آنکه از نیمکت های توکار و میز عثمانی کگرددار استفاده نمائید. این المان ها فضای بیشتری در اختیارتان خواهند گذاشت.

نمونه های ایده آل از طراحی بهار خواب

ما در ادامه قصد داریم به نمونه های عالی از طراحی بهار خواب بپردازیم.

پوشش گیاهی

اگر در پی یک مجموعه ایده آل و عالی هستید، نمونه فوق قادر است الهام بخشِ ایده ذهنی تان باشد.

المان شاخص نمونه طراحی بهار خواب فوق به پوشش گیاهی بازمی گردد. بستر گیاهان کناره، پیچ بالافراینده و درخت باعث شده تا بهار خواب چندان مشرف به نظر نرسد.

از سوی دیگر، نیمکت توکار سفید - سیاه، کفپوش، میز و جایگاه راحتی جزء مهم ترین عناصر بهار خواب به تعداد می فرایند.

یک مجموعه چوبی

اگر تمایل دارید طراحی بهار خواب شما متمایل به طراحی طبیعی باشد، این نمونه از آنِ شما خواهد بود. چوب یکی از عناصر شاخص این نمونه از طراحی مهتابی نشین می باشد.

نیمکت های چوبی، بالشتک، میز قهوه خوری چوبی مدرن و بعلاوه گلدان های گل زیبا از جمله مهم ترین عناصر این بهار خواب طبیعی به نظر می رسند.

طراحی مدرن

ممکن است شما جزء آن دسته از افرادی باشید که چندان درگیر شکل و شمایل بهار خواب سنتی نیستند. بنابراین، یک طراحی بهار خواب مدرن می تواند دلتان را به دست بیاورد.

طراحی فوق نمونه ای از طراحی های مهتابی نشین مدرن است. و این موضوع را می توان در مبلمان و میز مدرن و بعلاوه جکوزی تشخیص داد.

نکته: ممکن است به این فکر بیافتید که سطح بهار خواب با سطح پشت بام سایر ساختمان ها یکسان است و بهار خواب روی پشت بام اجرا نمی گردد. با این حال، می توان از چنین ایده ای به فراخور حال فضای بهار خواب بهره برد.

طراحی سنتی

طراحی بهار خواب فوق به طراحی سنتی و اصیل مراکش بازمی گردد. این بهار خواب به احتمال زیاد شاه نشین نباشد. اما همچنان به اسم یک سنت دیرینه درگیر سادگی های ظاهری است. با این حال که ما این نمونه از طراحی مهتابی نشین را نماد ساده زیستی در نظر می گیریم، ولیکن، هرگز قادر به انکار راحتی آن نیستیم.

مبلمان به مثابه پشتی های سنتی روی زمین قرار گرفته اند و فضا با یک زیلو، میزهای کوتاه و فانوس های زیبا آراسته شده است.

محصور در طبیعت

مبلمان شزلون یکی از عناصر ویژه طراحی بهار خواب شاه نشین به تعداد می فرایند. از آنجا که بهار خواب جایی برای استراحت شبانه روز می باشد، تعبیه مبلمان شزلون می تواند اسباب راحتی را فراهم آورد. چه بسا فضای بهار خوابتان با گیاهان پوشیده شده باشد تا بتوان در سایه دلپذیر آن ها استراحت نمود.

منبع: اتاق

به "بهار خواب چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار خواب چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید