باقالی از دیدگاه طب سنتی

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، باقالی از قدیم در غذا های ما و حتی غذا های مجلسی ما ایرانیان حضور داشته است. با این وجود باید طبعش را بدانیم تا بفهمیم متناسب با مزاج خودمان چه رفتاری با آن باید داشته باشیم!

باقالی از دیدگاه طب سنتی

طبع باقالی چیست؟

طبع باقالی اگر تازه باشد، سرد و تر است، اما اگر خشک گردد طبعش سرد و خشک می گردد. رطوبت باقالی یک رطوبت مفید برای بدن است. به اینگونه رطوبت های مفید برای بدن فضلیه می گویند.

بهتر است باقالی در فصول سرد سال مصرف نگردد، خصوصا به وسیله سردمزاجان. گرم مزاجان نیز بسته به حال جسمانی خود و در صورتی که مسئله ای برایشان پیش نمی آید، می توانند باقالی مصرف نمایند. به هر حال ممکن است برخی با مصرف باقالی دچار سردرد شوند، حتی اگر گرم مزاج باشند.

سردمزاجان مشخصا با غذا هایی که درشان باقالی استفاده شده باشد، سست و بی حال شده و اصطلاحا سردی شان می گردد و حتی ممکن است دچار منگی شوند. مشاهده شده که حتی برخی از سردمزاجان با استشمام بویی که هنگام پخت باقالی از آن برمی خیزد دچار افت فشار می شوند.

باقلا در برخی از اشخاص فراوری نفخ و سنگینی سر و معده می نماید برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آن را دور بریزید. سپس به آن اندازهی آب اضافه نموده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید.

احتمال آلرژی و حساسیت به باقالی را از قلم نیاندازید. حتما قبل از مصرف باقالی برای اولین بار، با مصرف اندازه کمی از آن آزمایش کنید که به آن حساسیت دارید یا خیر. خصوصا اگر قرار است این باقالی به وسیله بچه ها زیر 10 سال خورده گردد احتمال ابتلای آن ها به فاویسم را در نظر بگیرید.

مصرف باقلای تازه ممکن است فراوری مسمومیت و حساسیت شدید کند که گاهی موجب مرگ می گردد، بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید. معمولا ً. اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص هستند.

مصلح باقالی گلپر، آویشن، فلفل و پونه است؛ بنابراین برای کاهش نقخ و سردی آن بهتر است باقالی را با ادویه هایی متشکل از این ترکیبات بهره ببرید.

خواص باقالی در طب سنتیباقالی سرشار از املاحی است که برای استخوان ها مفید هستند بنابراین برای تقویت مغز استخوان باقالی بخورید.

باقلا، محلل و منضج است و به سرعت از معده عبور می نماید. این یعنی باقالی اخلاط زائد، سفت و چسبان را نرم نموده، نضج و پختگی داده و به تحلیل می برد تا از بدن دفع شوند. همین امر منجر به پاکسازی مجاری و اعضایی، چون کبد و طحال می گردد.

باقالی برای سرفه های خشکی که گرم مزاجان می نمایند مفید است. چون اخلاط و ترشحات مخاطی که داخل مجاری هوایی چسبیده اند را نرم نموده و باعث خروج شان از مجاری تنفسی می گردد.

اما اگر سرفه شخص از سردی باشد یا شخص سرد مزاج باشد با مصرف باقالی ممکن است بدتر گردد.

باقالی برای سرفه های آلرژیکی که ناشی از مصرف ادویه های گرم باشد هم مفید است.

اگر قوه هاضمه خوبی دارید بهتر است باقالی را با پوستش مصرف کنید، چون معده را دباغی می نماید. یعنی هر چه مواد زائد بین پرز های معده گیر نموده باشد را پاک نموده و باعث تمیزی معده می گردد. برای مصرف پوست باقالی می توان پوست آن را که حین خوردن می گیرند نگه داشت و خشک کرد. سپس آسیابش کرد و هرازگاهی مورد استفاده واقع شده است. از قلم نیاندازید که استفاده از پوست باقالی هرگز به صورت مداوم توصیه نمی گردد.

باقالی برای یاری به برطرف کم خونی مفید است. البته توصیه می گردد فقط در کم خونی صفراوی ها مورد استفاده قرار بگیرد. در ضمن تاثیر باقالی بر خون افرادی که به آن حساسیت دارند کاملا برعکس است. یعنی به قدری سلول های خونی را از بین می برد و این افراد را دچار کم خونی می نماید که ممکن است حتی جان خود را از دست بدهند.

مصرف باقالی برای افرادی که فشار خون بالایی دارند مفید است.

در طب سنتی ایران از دم نموده گل باقالی هم استفاده بسیار می نمایند و می گویند طبع آن گرم است. دم نموده گل باقالی ضدتشنج، ادرارآور، مفید برای دفع سنگ کلیه و قولنج های کلیه است.

ارزش غذایی باقالی تازههر صد گرم باقالی تازه این مواد را به این مقادیر دارد:

آب: 72 گرم

پروتئین: 4/8 گرم

مواد چرب: 04/0 گرم

نشاسته: 8/15 گرم

آهن: 2/2 میلی گرم

سدیم: 40 میلی گرم

پتاسیم: 470 میلی گرم

کلسیم: 28 میلی گرم

فسفر: 155 میلی گرم

گفته می گردد، باقالی خشک مقوی تر از باقالی تر است. اگرچه ویتامین C کمتری دارد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "باقالی از دیدگاه طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باقالی از دیدگاه طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید