همه چیز درباره قهرمان جدیدترین فیلم اصغر فرهادی

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، فیلمبرداری فیلم جدید فارسی زبان اصغر فرهادی بنام قهرمان A hero در شیراز کلید خورد. قهرمان ساخته سینمایی جدید اصغر فرهادی، کارگردان مطرح و پر افتخار ایرانی است که خود را برای جشنواره 2021 کن آماده می نماید. هنوز جرئیاتی درباره داستان فیلم منتشر نشده است. اصغر فرهادی عادت دارد مخاطبانش را تا لحظه آخر و هنگام اکران فیلم، منتظر نگاه دارد.

همه چیز درباره قهرمان جدیدترین فیلم اصغر فرهادی

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، فیلم A Hero (یک قهرمان) فیلم جدید فارسی زبان اصغر فرهادی، کارگردان مطرح و پر افتخار سینمای ایران است که قرار بود تابستان در شیراز جلوی دوربین برود، اما شیوع کرونا فیلمبرداری آن را به تعویق انداخت. پروژه فیلم برداری این فیلم بالاخره در هفته گذشته در شیراز کلید خورد. این فیلم جدید اصغر فرهادی با حضور بازیگران مطرح ایرانی و بومی شیرازی ساخته خواهد شد. گفته می گردد فیلمبرداری قهرمان تا اواخر پاییز ادامه خواهد داشت. قرار است این فیلم برای اولین بار در جشنواره کن 2021، نمایش داده گردد.

به نظر می رسد فرهادی که این روز ها قهرمان را جلوی دوربین دارد، به دنبال تکمیل کلکسیون افتخارات خود است تا با دریافت سومین اسکار خود افتخار جدیدی در دنیای هنر کسب نماید.

با توجه به اینکه شیوع کرونا وقفه ای چند ماهه در فیلمبرداری این فیلم ایجاد کرد، اما بالاخره این فیلم در هفته گذشته در شیراز کلید خورد. امیر جدیدی و محسن تنابنده از بازیگران اصلی این فیلم هستند که در کنار چند بازیگر بومی شیرازی به ایفای نقش خواهند پرداخت. فیلمبرداری قهرمان تا اواخر پاییز ادامه دارد. گفته می گردد این فیلم برای اولین نمایش خود در جشنواره 2021 کن آماده خواهد شد.

گویا شرکت فرانسوی Memento Films International، فروش دنیای این فیلم سینمایی را عهداه دار شده که به اعتقاد بعضی تحلیل گران این فیلم جدید اصغر فرهادی می تواند در جشنواره بین المللی فیلم برلین نیز خوش درخشیده و بالاترین برچسب قیمت گذاری را در میان آثار سینمایی از آن خود کند.

قهرمان اولین فیلم ایرانی اصغر فرهادی پس از فیلم مشهور او به نام (Everybody Knows) خواهد بود. این فیلم با تهیه کنندگی خود اصغر فرهادی و الکساندر ماله گی، که در ساخت سه فیلم اخیر فرهادی نیز با او همکاری داشته است، ساخته می گردد.

البته برای فروش بین المللی نسخه انگلیسی فیلم نامه آن در اختیار خریداران گذاشته خواهد شد. بعضی تحلیل گران بر این باورند که این فیلم نامه می تواند دریافت نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اورجینال سال هم بگردد. گفته می گردد که قیمت این پروژه می تواند چشمگیر و قابل توجه باشد.

مسئول فروش و تبلیغات شرکت فرانسوی Memento نیز که مسئولیت فروش این فیلم را همانند پنج فیلم قبلی اصغر فرهادی بر عهده گرفته، با دیدی خوش بینانه این پروژه را یک فیلم هوشمندانه و فوق العاده معرفی می نماید.

این مسئول رده بالای شرکت Memento در ستایش اصغر فرهادی چنین می گوید: فرهادی یک کارگردان ثابت قدم است و فردی که استادانه با آثار تعلیق زا مخاطب را به سالن های سینما می آورد. فیلم نامه اثر جدید او به شدت شگفت انگیز است و به بسیاری از مسائل امروزی جوامع انسانی مدرن می پردازد.

نگاهی کوتاه به بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی متولد 17 اردیبهشت 1351 در خمینی شهر است. فرهادی فعالیت سینمایی خود را در 13 سالگی آغاز کرد. وی لیسانس خود را در رشته تئاتر (گرایش ادبیات نمایشی) از دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران گرفت. فرهادی پس از آن مدرک فوق لیسانس خود را در همین رشته (گرایش کارگردانی) از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. وی در سال 1374 با پریسا بخت آور که او نیز بازیگر تئاتر بود، ازدواج کرد و دو دختر به نام های سارینا و ساغر دارد.

اصغر فرهادی فعالیت سینمایی خود را از سال 1365 در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز و با اولین فیلم تأثیرگذار خود به نام سارق دوچرخه شناخته شد. به گفته خود اصغر فرهادی، هنر او از آثار عظیمانی، چون ویتوریو دسیکا، فدریکو فلینی، اینگمار برگمان و چند تن دیگر تأثیر گرفته است.

آغاز فعالیت حرفه ای و آثار اصغر فرهادی

اصغر فرهادی فعالیت حرفه ای و سینمایی خود را با فیلم نامه ارتفاع پست ابراهیم حاتمی کیا آغاز و در کمتر از یک سال به جمع کارگردانان این حرفه پیوست. پایکوبی در غبار (سال 1381) اولین فیلم بلند و رسمی این کارگردان پر افتخار است.

به نظر می رسد این فیلم سرآغاز سبک پرطرفدار فیلم سازی اصغر فرهادی است که توانست نظر عموم را جلب و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک و تندیس زرین بهترین فیلم نامه خانه سینما را به دست آورد. پایکوبی در غبار فیلمی است که می توان آن را سرآغاز آغاز افتخارات اصغر فرهادی دانست.

شهر زیبا (سال 1382) دومین فیلم بلند این کارگردان سینمایی است که این فیلم نیز در جشنواره های بین المللی فیلم ورشو، هند و چهره های عشق مسکو توانست نظر داوران را به خود جلب نموده و جوایز این جشنواره ها را از آن خود کند.

سومین فیلم پرافتخار این کارگردان چهارشنبه سوری (1384) است که جزء پرفروش ترین فیلم سال از نظر منتقدان داخلی و خارجی بود و توانست سومین سیمرغ را برای فرهادی به دنبال داشته باشد.

فرهادی در سال های 1385 تا 1387 نیز با سه فیلم نامه خود به نام های کنعان به کارگردانی مانی حقیقی، دایره زنگی به کارگردانی پریسا بخت آور و محاکمه مسعود کیمیایی در سینمای ایران حضوری فعال و چشمگیر داشت.

درباره الی، فیلم پیروز و چالش برانگیز دیگری از اصغر فرهادی است که نویسندگی و تهیه کنندگی آن را نیز خودش بر عهده داشت. این فیلم فرهادی نیز در نوبه خود یک اثر بی نظیر و خارق العاده بود که توانست سیمرغ جشنواره فیلم فجر، جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین در سال 2009 و چندین جایزه معتبر بین المللی دیگر را برای وی به ارمغان بیاورد.

درباره الی از فیلم هایی است که در سال 2015، به انتخاب منتقدین ایندیوایر جزء ده فیلم برتر غیر انگلیسی زبان انتخاب و معرفی گردید.

شاهکار دیگر اصغر فرهادی، فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین (1389) است که پر فروش ترین و پرافتخار ترین فیلم های این کارگردان مطرح سینمایی به شمار می رود. کارگردانی که قدم به دنیای ستارگان دنیای سینما گذاشت و نه تنها در ایران، بلکه در دنیا مطرح شد.

اصغر فرهادی توانست با این فیلم اولین جایزه اسکار گلدن گلوب و اسکار سینمای ایران را در سال 2012 به دست آورد. این فیلم با فروش 20 میلیون دلاری خود، پرفروش ترین فیلم ایرانی در اکران دنیای بود که بعضی تحلیل گران آن را بهترین فیلم سال 2011 دانسته اند. این فیلم در کشور هایی مانند آمریکا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، بلژیک و انگلستان اکران شد که با استقبال خوبی روبرو شد.

این فیلم هم چنین سومین سیمرغ کارگردانی، اولین سیمرغ فیلم نامه نویسی و در مجموع پنجمین و ششمین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، جایزه هیئت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین، جایزه ایندیپندنت اسپیریت بهترین فیلم خارجی، جایزه بودیل بهترین فیلم خارجی و جایزه سزار بهترین فیلم خارجی و چندین جوایز دیگر را از آن خود کرد.

گذشته و فروشنده (1393-1394) فیلم های بعدی کارگردان معروف ایرانی اصغر فرهادی است، که جوایزی را نیز برای این کارگردان به دنبال داشت اند.

گذشته اصغر فرهادی توانست در سال 2013 (1393) نامزد دریافت نخل طلای جشنواره کن گردد و در نهایت نخل طلای بهترین بازیگر زن و جایزه کلیسای دنیای کن را به دست آورد. فروشنده نیز که فرهادی کارگردانی و نویسندگی آن را بر عهده داشت، توانست در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی را کسب نماید.

همچنین فیلم فروشنده دومین اسکار را برای فرهادی به ارمغان آورد تا آثار این کارگردان مطرح هم چنان در دنیا خوش بدرخشد و نگاه دنیا به سینمای ایران معطوف گردد.

همه می دانند هشتمین فیلم بلند پرافتخار اصغر فرهادی است که در سال 1397 به زبان اسپانیایی ساخته شد و بازیگران هالیوودی مطرحی مانند خاویر باردم و پنه لوپه کروز نقش های اصلی آن را بازی نموده اند. این فیلم نیز در جشنواره کن 2018 به نمایش درآمد که تحسین منتقدین را به دنبال داشت.

اصغر فرهادی این کارگردان پرآوازه ایرانی اکنون به دنبال ساخت فیلم جدید خود به نام قهرمان در شیراز است که قرار است برای اکران در جشنواره کن 2021، آماده باشد. فرهادی از معدود کارگردانانی است که توانسته بیش از یک بار جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار را آز آن خود کند.

وی در کوشش است تا با اکران فیلم قهرمان در جشنواره کن 2021، رکورد جدیدی در تاریخ سینمایی دنیا رقم بزند و با به دست آوردن سومین اسکار خود، کلکسیون جوایز اسکاری خود را تکمیل نماید.

با توجه به اینکه اصغر فرهادی از برترین کارگردانان در تمام ادوار و اعصار در ایران شناخته می گردد و آثار پیشین وی نیز از نظر فروش و رقابت پیروزیت آمیز و سودآور بوده اند، انتظار می رود قهرمان نیز در جایگاهی قابل قبول قرار بگیرد. اما باید منتظر بود که آیا این فیلم می تواند از مناظر گوناگون نظر عموم و منتقدین را به خود جلب کند یا خیر؟

جوایز و افتخارات اصغر فرهادی

در زیر بعضی جوایز اصغر فرهادی کارگردان مطرح ایرانی را آورده ایم:

جایزه بهترین فیلم نامه در جشنواره کن 2016

جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره گلدن گلوب سال 2012 به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین (2012)

جایزه ویژه هیئت داوران (جایزه عظیم و تندیس مروارید سیاه) پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ابوظبی

انتخاب به عنوان بهترین فیلم ساز سال خاورمیانه از طرف مجله آمریکایی ورایتی Variety

جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم سیدنی جدایی نادر از سیمین (2011)

خرس طلایی بهترین فیلم در شصت و یکمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم جدایی نادر از سیمین (2011)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (1389)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (1389)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین (1389)

جایزه بهترین فیلم نامه در چهارمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک برای فیلم نامه جدایی نادر از سیمین (2010)

تندیس بهترین کارگردانی در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی… (1389)

تندیس بهترین فیلم در چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم درباره الی به طور مشترک با محمود رضوی (1389)

جایزه بهترین فیلم نامه نویسی در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (2009)

جایزه ویژه هیئت داوران در سومین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک استرالیا برای فیلم درباره الی (2009)

جایزه روزنامه در استاندارد در ویناله برای فیلم درباره الی (2009)

خرس نقره ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم درباره الی (1387)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبه سوری (1384)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم درباره الی (1387)

جایزه ویژه هیئت داوران سال 1381 برای پایکوبی در غبار

قرقاول نقره ای بهترین کارگردانی در یازدهمین جشنواره فیلم کرالا برای فیلم چهارشنبه سوری (2006)

جایزه بهترین فیلم داستانی هشتمین دوره جشنواره فیلم ترایبکا در سال 2009 به خاطر فیلم درباره الی

جایزه بهترین فیلم خارجی در شصت و نهمین دوره گلدن گلوب در پانزده ژانویه 2012 میلادی برای فیلم جدایی نادر از سیمین

جایزه فروز بهترین فیلم 2019 برای همه می دانند

منبع: فرارو

به "همه چیز درباره قهرمان جدیدترین فیلم اصغر فرهادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قهرمان جدیدترین فیلم اصغر فرهادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید