سیاست بایدن در آمریکای لاتین، ترکیبی از برنامه های ترامپ و اوباما

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، خبرنگاران - گروه بین الملل: روابط واشنگتن با کشورهای حوزه آمریکای لاتین بویژه در سالهای اخیر همیشه یکی از چالش های سیاست خارجی دولت های آمریکا بوده و دولت واشنگتن به ریاست جو بایدن نیز به نظر می رسد از این قاعده مستثنی نباشد.

سیاست بایدن در آمریکای لاتین، ترکیبی از برنامه های ترامپ و اوباما

منطقه آمریکای لاتین زمانی به عنوان حیاط خلوت آمریکا محسوب می شد اما امروز بعضی دولت های این منطقه از جمله کوبا، ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه به دلیل سیاست های ضداستکباری، به چالش جدی برای پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه واشنگتن در آمریکای لاتین تبدیل شده اند.

جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، پیشتر طی اظهارنظری گفته بود: مقامات دولت کنونی آمریکا باید در جریان باشند که بی کفایتی و بی توجهی ترامپ نسبت به آمریکای لاتین و حوزه کارائیب سرانجام خواهد یافت.

این در حالی است که تحقق این وعده از سوی بایدن آسان نخواهد بود چون چین طی سالهای اخیر سرمایه گذاری های گسترده ای در آمریکای لاتین داشته و وام های با نرخ بهره کم به کشورهای این منطقه داده است.

بایدن زمانی که در دولت اوباما به عنوان معاون مشغول به کار بود 15 سفر را به آمریکای لاتین انجام داد که از جمله آن سفر 6 روزه به برزیل، کلمبیا و ترینیداد و توباگو بود.

بایدن در دولت اوباما نقش ویژه ای را در خصوص آمریکای لاتین ایفا می کرد، در حالی که جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا عمدتاً بر موضوعات خاورمیانه متمرکز بود. حتی در دورانی که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بود، یعنی دولت اول اوباما، بایدن نقش ویژه ای را در امور مربوط به اختلافات داخلی کلمبیا ایفا کرد.

حال سوال این است که با چنین سابقه ای، رئیس جمهور آینده آمریکا چه سیاستی را در منطقه مجاورت خود خواهد داشت و آیا از سیاست های ترامپ بازگشته و به دوران اوباما خواهد رسید یا نه.

برای تحلیل بهتر سیاست های جدید آمریکا در حوزه آمریکای لاتین، با سباستین استرزر به مصاحبه نشستیم.

استرزر رئیس حوزه روابط خارجی در بخش نظارت بر تجارت های بین المللی دانشگاه ملی آرژانتین است. وی سابقه فعالیت در آسیا گلوبال مدیا و کشورهای حوزه آ سه آن را نیز دارد.

این کارشناس حوزه آمریکای لاتین در تحلیل سیاست های جدید ایالات متحده برای این منطقه گفت: انتظار می رود سیاست جدید بایدن در قبال آمریکای لاتین در مقایسه با دوره ترامپ بر پایه همکاری بیشتر پایدار بوده و تاکید بیشتری بر موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی، حقوق بشر، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تروریسم وجود داشته باشد. همچنین، آمریکا با توجه به ویروس کرونا همکاری را نه تنها برای یک مسئله بهداشتی بلکه یک مسئله مالی مورد توجه قرار می دهد: ایالات متحده به شرکای تجاری خود در منطقه احتیاج دارد و این برنامه از مکزیک آغاز می گردد.

استرزر در خصوص اهمیت رابطه با مکزیک برای آمریکا گفت: بطور دقیق تر روابط با مکزیک یکی از محورهای سیاست خارجی بایدن در آمریکای لاتین خواهد بود.

وی در خصوص رویکرد بایدن در خصوص ونزوئلا با توجه به کوشش های آمریکا برای سرنگون کردن دولت قانونی نیکلاس مادورو گفت: در خصوص ونزوئلا، بایدن بر فشارهای آمریکا بر دولت نیکلاس مادورو و حمایت از رقیب او یعنی خوان گوایدو ادامه می دهد و از طرف دیگر، تحریم های مالی علیه دولت فعلی ونزوئلا را حفظ خواهد نمود، از این نظر، من تغییرات بزرگی را در خصوص سیاست های آمریکا در قبال ونزوئلا تصور نمی کنم.

پروفسور استرزر، در پاسخ به این پرسش که بایدن در برخورد با کوبا به شیوه باراک اوباما یعنی تأمل با هاوانا بازگشته یا آنکه راستا دونالد ترامپ یعنی تشدید فشارها بر کوبا را در پیش می گیرد نیز گفت: در خصوص کوبا، علی رغم این واقعیت که ایده بایدن می تواند در کاهش محدودیت ها و تحریم های اعمال شده علیه دولت هاوانا اعمال گردد اما حقیقت آن است که هنوز در داخل آمریکا فشارهایی برای ادامه تحریم ها علیه هاوانا وجود دارد، با این وجود من فکر می کنم که پیشرفت هایی در روابط دو کشور رخ بدهد.

رئیس حوزه روابط خارجی دانشگاه ملی آرژانتین، در پاسخ به این پرسش که در دوره بایدن رقابت آمریکا با چین و روسیه در حوزه آمریکای لاتین چگونه خواهد بود گفت: از آنجا که دونالد ترامپ توجه کمی به آمریکای لاتین داشت و همکاری چندانی با کشورهای این منطقه وجود نداشت، هم روسیه و هم چین با آگاهی از این موضوع از فرصت استفاده نموده و روابط متقابل خود با کشورهای آمریکای لاتین را گسترش دادند؛ از حوزه مالی و سرمایه گذاری و تجارت گرفته تا ارتباطات، همکاری در بخش انرژی و همکاری نظامی و اخیراً نیز یاری به مبارزه با ویروس کرونا که عمدتاً به وسیله واکسن های روسی و چینی بوده است.

استرزر در ادامه گفت: با این حال باید پذیرفت که حتی با حضور باراک اوباما در دولت ایالات متحده، روابط نزدیک چین و روسیه در آمریکای لاتین وجود داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سیاست بایدن در آمریکای لاتین، ترکیبی از برنامه های ترامپ و اوباما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاست بایدن در آمریکای لاتین، ترکیبی از برنامه های ترامپ و اوباما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید