فراوری خودرو با قیمت مناسب عملی می گردد؟

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، روزنامه خراسان نوشت: این روز ها با توجه به قیمت خودرو ها در بازار، خرید ماشین صفر برای بیشتر خانواده ها رویا شده و خرید به وسیله سایت خودروساز ها هم به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده، چون طبق آخرین آمار ها تقریبا برای هر خودرو بیش از 600 نفر در سایت فروش خودروساز های داخلی ثبت نام می نمایند تا از بین این 600 نفر ثبت نام نماینده، رانت اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه نصیب شان گردد.

فراوری خودرو با قیمت مناسب عملی می گردد؟

در عین حال بعضی گزارش ها نشان می دهد حذف پراید و نبود خودروی داخلی مقرون به صرفه قیمت باعث شده بخش کم عایدی جامعه توان خرید خودرو را نداشته باشند و گمان می رود این موضوع بر قیمت سایر خودرو های داخلی نیز تأثیر گذاشته باشد. البته در روز های اخیر سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، از طراحی یک پلتفرم مشترک داخلی بین شرکت های سایپا و ایران خودرو با راهنمایی وزارت صمت برای فراوری خودرو های مقرون به صرفه که 150 میلیون تومان قیمت خواهد داشت، اطلاع داد. طبق وعده های داده شده قرار است چهار محصول این پلتفرم در نیمه نخست سال 1402به بازار بیاید.

4 خودرو جایگزین پراید

آن طور که عبدا... توکلی لاریجانی، سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اطلاع داده با راهنمایی وزارت صنعت و با همکاری سایپا و ایران خودرو طراحی پلتفرم مشترکی در حال اجرا است که می توان محصولاتی را بر مبنای آن فراوری کرد که مطابق با قدرت خرید بخش زیادی از جامعه باشد. به گزارش همشهری آنلاین، او با بیان این که محصولات این پلتفرم مشترک، تا نیمه نخست سال 1402 به بازار می آید، اضافه کرد: طبق محاسبات صورت گرفته قرار است دست کم 4خودروی مختلف روی این پلتفرم مشترک در شرکت های خودروساز داخلی فراوری گردد که میانگین قیمت آن رقمی بین 150تا 200میلیون تومان یا معادل 5 تا 6هزار دلار است.

توکلی لاریجانی با بیان این که تا به امروز هیچ خودرویی نتوانسته در حوزه قیمت، جایگزین پراید گردد، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در فراوری خودرو های داخلی تیراژ فراوری است، به طوری که اگر تیراژ فراوری از یک محدوده پایین تر باشد فراوری آن خودرو، صرفه مالی ندارد، بر همین اساس قرار است روی پلتفرم مالی در حال طراحی، سالانه 300هزار دستگاه خودرو فراوری گردد تا هم صرفه مالی داشته باشد و هم بتواند از نظر قیمت جایگزین پراید گردد.

کدام خودروساز خودروی مقرون به صرفه فراوری می نماید؟

طبق خبر ها با طراحی این پلتفرم هریک از دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی می توانند محصول خاص خود را متناسب با شرایط بازار با آپشن های مختلف و در عین حال متناسب با استاندارد های 85گانه فراوری نمایند و احتیاج بازار را به خودرو های مقرون به صرفه قیمت و استاندارد و به روز که هم اکنون حلقه مفقوده بازار است، برطرف نمایند. به گفته او این پلتفرم به گونه ای طراحی خواهد شد که بتواند در جهت فراوری خودرو های برقی نیز استفاده گردد.

فراوری خودرو با قیمت مناسب عملی می گردد؟

از آن جایی که وعده های وزیر صمت در مورد خودرو پیش از این محقق نشده بسیاری به وعده فراوری خودروی مقرون به صرفه قیمت هم مشکوک هستند و آن را وعده ای تحقق نیافتنی می دانند. البته بعضی شواهد هم نشان می دهد که تحقق این وعده دست نیافتنی است. 5 اردیبهشت دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به ایرنا گفته: هنوز جزئیاتی از خودروی مالی مد نظر خودروسازان و تعریف آن به قطعه سازان ارسال نشده است.

مازیار بیگلو در عین حال توضیح داد: از کنار گذاشته شدن خودرو ها و پلتفرم های قدیمی استقبال می کنیم، اما این که جایگزین این خودرو ها چه هستند و چه مشخصات و قیمتی دارند، هنوز مشخص نیست. بعلاوه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: ساخت یک پلتفرم ممکن است باعث کاهش قیمت خودرو ها گردد، اما بومی بودن یا نبودن ساخت پلتفرم لزوما باعث کاهش قیمت نیست. در بعضی زمینه ها قیمت تمام شده کالا ها بالاتر از قیمت کالا های خارجی می گردد.

این کارشناس صنعت خودرو شرح داد: کاهش قیمت خودرو ها به 150 میلیون تومان ممکن است، اما به شرط این که خودروی تیبا یا پراید پیشرفته فراوری گردد. اما این که استاندارد های پیشرفته خودروسازی در این خودرو ها لحاظ گردد، احتیاجمند تامل و تفکر بیشتر است.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که هم اکنون مالی ترین خودروی فراوریی اتحادیه اروپا دست کم 10 هزار دلار قیمت دارد و از آن جایی که روز گذشته رئیس سازمان استاندارد ایران گفته خودرو هایی که نمی توانند استاندارد های 85 گانه را پاس نمایند به طور حتم از رده خارج می شوند و باید خودرو های مطابق با استاندارد های روز جهان جایگزین آن شوند به نظر می رسد ساخت خودروی 150 میلیون تومانی در نیمه نخست 1402 دور از انتظار است.

وعده های محقق نشده فاطمی امین

در شهریور 1400، هنگامی که فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی گردید در مجلس گفت: در حوزه خودرو یک برنامه شش ماهه گذاشته ایم و در اختیار همه قرار گرفته است. یک برنامه دو ساله گذاشته ایم و ان شاءا... با اجرای این برنامه 2 ساله تا 3 یا 4 سال دیگر صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود. در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم مسائل ما دو موضوع است. یک رقابتی نبودن این صنعت، دوم فراوری پایین که حدود 40 یا 100 هزار فراوری است و هیچ کس کار مالی نمی نماید و هزینه های آن تامین نمی گردد.

این موضوع فراوری 3 میلیون خودروی به هم پیوسته است، اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم و افزایش کیفیت باید قیمت تمام شده فراوری خودرو را پایین بیاوریم و هزینه ها را کاهش دهیم. اصلاح ساختار های مدیریتی و مالی از اولویت هاست، دولت نباید بنگاه داری کند. اگر وزیر صنعت بشوم اصلا مایل نیستم مدیرعامل های شرکت های خودروسازی را مشخص کنم. در یک دوره گذار آن ها را به سهامداران واگذار خواهم کرد.

همین سال جاری سبد خودرو های فراوریی مصرف سوخت آن ها را به کمتر از 8 لیتر در 100 کیلومتر خواهیم رساند و در سال 1404 ان شاء ا... به قله صنعت خودروسازی خواهیم رسید.، اما با گذشت زمان، نه تنها خبری از کاهش قیمت ها در بازار خودرو نبود، بلکه فرایند افزایشی نیز بر بازار خودرو حاکم شد تا جایی که وزیر صمت دوباره در اواخر سال گذشته در برنامه ثریا اظهار کرد: قیمت های خودرو واقعی نیستند و تا انتها سال آینده باید 15 درصد قیمت تمام شده پایین بیاید.

وی بعلاوه گفته بود: سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد خودرو نه تنها بیش از تورم واندازه تورم افزایش قیمت نخواهد داشت بلکه 15 درصد زیر تورم افزایش دارد و حتی در بعضی از خودرو ها این افزایش قیمت، کمتر هم می گردد.

وی وعده داده بود که از ابتدای سال جاری قرعه کشی خودروساز ها حذف گردد، اما همچنان به قوت خود باقی است. بابک رحمانی سخنگوی گروه صنعتی ایران خودرو نیز حذف قرعه کشی را با شرط و شروط به شش ماه آینده موکول نموده که یکی از این شرط ها افزایش عرضه 750 هزار دستگاه در سال و حذف قیمت گذاری دستوری است.

منبع: فرارو

به "فراوری خودرو با قیمت مناسب عملی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری خودرو با قیمت مناسب عملی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید