باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، شبکه سازی؛ باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران؛ ون ارتباط، خیلی از تجارت ها دچار شکست می شوند و از طرفی دیگر، فقدان مهارت ارتباطی و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر با دیگران باعث استرس، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، ناامیدی، از دست دادن احترام و اعتبار و در نهایت شکست می شود. افرادی که مهارت برقراری ارتباط موثر را ندارند نمی توانند خوب با طرف مقابل صحبت و منظور خودشان را بیان نمایند و این عوامل تاثیر نامطلوبی روی فرد مقابل گداشته و در نهایت این رابطه منجر به شکست می شود.

باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران

وبلاگ نهاد جامعه | همه افراد برای برقراری ارتباط با دیگران احتیاج به یادگیری مهارت هایی جهت آغاز و حفظ آن دارند. روشی که برای ایجاد ارتباط استفاده می کنید بر زندگی شما و اینکه چه کسانی در زندگی شما حضور داشته باشند، تأثیر می گذارد. شغل، دوستان، میزان عایدی، و ازدواج شما می تواند تحت تأثیر شیوه برقراری ارتباط شما باشد. کوشش برای شناخت و ارتباط با یک فرد نو، ممکن است برای هر دو طرف استرس زا و هیجان انگیز باشد. اینکه فرد را کجا یا چگونه دیدار کردید اهمیتی ندارد، فقط ضروری است خودتان باشید. ممکن است فکر کنید با حیله و دروغ نیز می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، اما احتیاجی به این کار نیست، راه های ساده تری برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران وجود دارد.

شبکه سازی، یکی از مهم ترین کار هایی است که می توانیم برای توسعه و تقویت کسب وکار خود انجام دهیم. البته شبکه سازی، به تن هایی کافی نیست، بلکه نحوه شبکه سازی نیز اهمیت دارد. برای ایجاد شبکه ای از سازمان ها و افراد تأثیرگذار در کسب وکار، این توصیه ها را درنظر بگیرید.

همه ما زیاد شنیده ایم که شبکه سازی برای کسب وکارمان بسیار اهمیت دارد. صرف نظر از اینکه در چه زمینه ای یا در چه صنعت و محیطی فعالیت می کنید، شبکه سازی یکی از مهم ترین مسائلی است که باید مدنظر قرار دهید. اگر می خواهید پیروز باشید، باید برای شبکه سازی وقت بگذارید. این توصیه ای عالی است، ولی به تن هایی کافی نیست؛ آنچه که درمورد شبکه سازی بسیار اهمیت دارد، نحوه انجام این کار است.

وقتی برای کاری به میزان کافی کوشش کنید و وقت بگذارید، بدون تردید به نتیجه می رسید؛ بنابراین برای شبکه سازی که برای پیروزیت کسب وکار ها بسیار ضرورت دارد، باید به میزان کافی کوشش کنید و حسابی وقت بگذارید. برای این کار معمولا زیاد کوشش می کنیم، تا برترین نتیجه را بگیریم. در کنفرانس ها و رویداد های شبکه سازی شرکت می کنیم و صد ها کارت تبلیغاتی و کارت بیزینس را جمع آوری و دسته بندی می کنیم. در فضای مجازی حضور پیدا می کنیم و دنبال نمایندگان زیادی به دست می آوریم. متأسفانه با همه این کوشش ها، در نهایت نتیجه مطلوب را نمی گیریم و به شبکه موردنظر که موجب پیشرفت کسب وکارمان گردد، دست پیدا نمی کنیم.

برای پیروزیت در کار، باید شبکه ای کارآمد داشته باشید؛ افرادی که بتوانند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان بگذارند، شما را با افراد دیگر آشنا نمایند، به شما یاری نمایند که کار خود را به برترین نحو به انجام برسانید، از شما طرفداری نمایند، چیزی به شما بیاموزند یا حمایت مالی نمایند. برای اینکه به چنین شبکه ای دست پیدا کنید، فعالیت های شبکه سازی تان باید استراتژیک و هدفمند باشد. برای ایجاد شبکه ای که شما را به آرزوهایتان برساند، باید کوشش هایتان کاملا با برنامه ریزی و هدفمند باشد.

چه عاملی مانع پیروزیت شما می گردد؟

1. ذهنیت تان اشتباه است

اولین مانع شما برای ساخت یک شبکه استراتژیک ذهنیت شما است که ممکن است فکر کنید شبکه سازی، مفهومی یک طرفه است و فقط برای یک طرف سود خواهد داشت. وقتی معتقدیم که هر گونه کوشش برای ایجاد روابط، فقط برای بهره برداری ما است، تمایل کمتری برای دنبال کردن این روابط داریم. بسیاری از افراد فکر می نمایند شبکه سازی فقط به نفع خودشان است و دوست ندارند از کسی درخواست یاری نمایند. درحالی که این طرز فکر، اشتباه است.

یک شبکه قدرتمند، برای همه، روابطی سودمند در پی دارد و هر دو طرف، از آن بهره مند می شوند. در فرایند آشنایی با دیگران، شما خواهید فهمید که چطور می توانید به این رابطه، ارزش اضافه کنید و به دیگران یاری کنید و در مقابل، دیگران هم برای یاری به شما مشتاق خواهند بود.

2. شبکه خود را محدود می کنید

راحت ترین کار این است: با افرادی که می شناسیم و دوست داریم، شبکه سازی کنیم. بنابراین معمولا افرادی با پیش زمینه و اهداف و نظرات یکسان را دور خود جمع می کنیم. تحقیقات نشان می دهد که این نوع شبکه های بسته، فرصت آشنایی ما با افراد دیگر را محدود می نماید؛ افرادی که می توانند ارتباطات نوی برای ما ایجاد نمایند و ایده های نویی داشته باشند.

3. در شبکه سازی استراتژیک نیستید

گاهی برای شبکه سازی کوشش زیادی می کنیم و وقت زیادی درنظر می گیریم، ولی این کار بدون هدف انجام می گردد و درنتیجه شبکه ای که ایجاد نموده ایم، با تمرکز بر اهداف کاری و آرزوهای ما شکل نمی گیرد. گاهی برای دیدار با افراد به طور اتفاقی وقت می گذاریم و امیدواریم که این کوشش، به برقراری یک ارتباط سودمند منجر گردد؛ در صورتی که بدون هدف و به طور اتفاقی، فردی را برای برقراری ارتباط پیدا نموده ایم.

4. پیش کنشگر (proactive) نیستید

پیش کنشگری یعنی قبل از اینکه در هر شرایطی قرار بگیرید، خود را برای آن آماده کنید یا کنترل شرایط را قبل از اینکه اتفاق بیفتند، به دست بگیرید؛ به جای اینکه منتظر باشید تا شرایطی پیش بیاید و سپس نسبت به آن واکنش نشان دهید. ما معمولا صبر می کنیم تا زمانی که شغل نوی ایجاد گردد یا ایده ای نو مطرح گردد. آن قدر صبر می کنیم تا به یاری دیگران احتیاج پیدا کنیم و سپس در پی ایجاد یک شبکه حمایتی می رویم. همین باعث می گردد تا به یاری افرادی که هنوز فرصت آشنایی کامل نداشته ایم و روابط مان را با آنها تقویت ننموده ایم، احتیاج پیدا کنیم و مجبور باشیم از آنها تقاضای یاری کنیم.

5. برای شبکه سازی وقت نمی گذارید

معمولا بیشتر زنان بهانه می آورند که برای شبکه سازی وقت کافی ندارند. چون بسیاری از آنها نمی توانند شب ها در رویدادهای مختلف شرکت نمایند و خود را به قرارهای دیدار شبانه بعد از وقت کاری برسانند. پیشنهاد ما به این دسته از افراد که محدودیت زمانی دارند این است که در طول هفته و در برنامه کاری خود حتما زمانی برای شرکت در جلسات آشنایی و رویدادهای شبکه سازی درنظر بگیرند. مثلا وعده ناهار را برای قرار دیدار خود انتخاب نمایند یا بخشی از ساعات کاری خود را به این بازدیدها اختصاص دهند. در خصوص اینکه کدام رویداد شبانه را برای شرکت کردن انتخاب کنید، باید استراتژیک باشید و رویدادهایی را انتخاب کنید که شما را به افراد مدنظرتان نزدیک تر می نماید.

6. از روابط خود به نحواحسن استفاده نمی کنید

ما افراد زیادی را دیدار و کارت بیزینس آنها را جمع آوری می کنیم. حتی قرارهای دیدار اولیه را برنامه ریزی می کنیم، چند باری همدیگر را می بینیم، ولی این روابط ادامه پیدا نمی نمایند. این افراد را به خوبی نمی شناسیم و آنها هم فرصت کافی برای آشنایی با ما پیدا نمی نمایند. در خصوص روابط مان باید با برنامه عمل کنیم و برای شناخت بیشتر و بهتر افراد وقت بگذاریم تا بتوانیم از مزایای دوطرفه این روابط، بهره مند شویم.

چطور یک شبکه استراتژیک بسازیم؟

1. با اهداف کاری خود آغاز کنید

برای 3 تا 5 سال آینده، چه برنامه و اهدافی برای کار خود دارید؟ بعد از پاسخ به این سؤال، از خودتان بپرسید چه کسانی را می شناسید و برای اینکه به اهداف تان برسید، ضروری است با چه افرادی ارتباط برقرار کنید؟

2. گزاره ارزش (value proposition) خود را بشناسید

شبکه ای که ساخته اید، چطور در نتایج مثبت کسب وکار شما مشارکت خواهد نمود؟ گزاره ارزش، شما را به عنوان فردی معتمد معرفی می نماید و به شما یاری می نماید که در شبکه، تأثیرگذار باشید. گزاره ارزش باعث می گردد که بتوانید روابط سودمند متقابل ایجاد کنید، چون کاملا می دانید که چطور به دیگران یاری کنید. وقتی بفهمید چطور می توانید به دیگران یاری کنید، طرز فکرتان درمورد اینکه شبکه سازی، یک کار سودمند یک طرفه است، تغییر خواهد نمود.

3. روابط سودمند دوطرفه ایجاد کنید

وقتی با دیگران دیدار می کنید، از آنها درمورد کسب وکار و اهداف شغلی شان سؤال کنید. اینکه در چه زمینه ای فعالیت می نمایند، چالش های فعلی که با آن روبرو شده اند چیست؟ آیا شریطی وجود دارد که بتوانید آنها را با افراد و منابع مختلف آشنا کنید تا از پس این چالش ها بربیایند؟ به این ترتیب می توانید روابطی قدرتمند ایجاد کنید.

4. متحدانی پیدا کنید

شبکه ای قدرتمند حامی شما است و از شما در شرایط مختلف طرفداری می نماید. به شما یاری می نماید که ایده های خود را در سازمان ها به فروش برسانید و شرایط خود را برای فرصت های نو ارتقاء ببخشید. وقتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و به آنها پیشنهاد یاری بدهید تا به اهداف شان نزدیک تر شوند، مخاطبان شما نیز زمانی که به یاری احتیاج دارید، در کنارتان خواهند بود.

5. استراتژیک عمل کنید

درمورد اینکه چه کسانی در شبکه شما حضور دارند فکر کنید و برترین راه برای برقراری ارتباط با آنها را پیدا کنید. برای تمرکز بر این روابط و تقویت آنها در طول زمان، وقت بگذارید. درمورد سازمان هایی که با آنها در ارتباط هستید و رویدادهایی که قصد شرکت در آن را دارید، حساب شده عمل کنید. رویدادهایی را انتخاب کنید که شما را به افراد موردنظرتان می رسانند.

منبع: فرادید

به "باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید ونبایدهای برقراری ارتباط موثر با دیگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید