14 فایده ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد!

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، فواید سفر به طبیعت برای روح و جسم انسان بی شمار است. حتما با دیدن این همه آژانس های مسافرتی و برگزاری تور های طبیعت گردی این سوال برای شما پیش آمده باشد که فواید طبیعت گردی چیست؟ و چرا این همه آژانس گردشگری مختلف وجود دارد که تور طبیعت گردی برگزار می نمایند؟

14 فایده ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد!

مردم شهرهای عظیم و صنعتی احتیاج دارند برای آرامش روحی و جسمی و ذهنی به طبیعت پناه ببرند و ساعاتی از آلودگی هوا و ترافیک و کار و آپارتمان نشینی دور شوند.

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، مطالعه این مقاله را نیز به شما پیشنهاد می کنیم: چک لیست سفر و پیشنهاد غذا در مسافرت و طبیعت گردی

سفر به طبیعت برای فرار از افسردگی

امروزه با گسترش سبک زندگی آپارتمان نشینی زندگی اغلب مردم شهر نشین و به خصوص ساکنان شهر های عظیم و کلان شهرها در چهار دیواری های ساخته شده از بتن و سیمان خلاصه شده و این سبک زندگی بدون لطافت و خشک رفته رفته بر روح و روان انسان نیز تاثیر می گذارد. تفریح در طبیعت و سفر به طبیعت از جمله اقداماتی است که می تواند تاثیر زندگی آپارتمان نشینی را بر روح آدمی کم نموده و به آرامش ذهن در این دنیای پر از مشغله شهری یاری کند.

حتما شما هم احساس افسردگی و ناراحتی و بی قراری و خستگی را تجربه نموده اید و از سرکار رفتن و به خانه آمدن و دوباره تکرار این چرخه خسته شده باشید، یکی از کارهایی که برای برطرف خستگی و افسردگی می توان انجام داد، رفتن به طبیعت و گشت و گذار در طبیعت است.

احتیاج بدن به گردش در طبیعت

بسیاری از ما روزهای کاری مان را در فضاهای بسته، زیر نور چراغ های مهتابی و در برابر کامپیوترها سپری می کنیم، بعد از آن به خانه می رویم و زیر نور صفحه تلویزیون حمام می گیریم!

اما تحقیقات نشان می دهد، لازم است ساعاتی را به گردش در طبیعت هم اختصاص دهیم، چون این کار برای سلامتی ما سودمند و شاید لازم است. محققان حوزه های روانشناسی و سلامت به دنبال دلایل علمی بیشتری هستند که نشان دهند، ما می بایست به طبیعت برویم و از دنیای آن لذت ببریم.

احتیاجی نیست برای زندگی به طبیعت نقل مکان کنیم، چون برای بسیاری از ما، زندگی در شهرهای عظیم مناسب تر است. اما اگر به دنبال آن هستیم که سلامت فیزیکی و روانی خود را ارتقا دهیم، لازم است زمانی را در محیط های طبیعی بگذرانیم. این کار می تواند به شکل استفاده از پیاده روی در طبیعت نزدیک خانه، بازی در برف، شنا در دریا یا فقط گردش هفتگی در پارک محل زندگی مان باشد.

1-فواید سفر به طبیعت | پیاده روی در طبیعت می تواند حافظه کوتاه مدت را ارتقا دهد

بر اساس تحقیقات صورت گرفته پیاده روی در طبیعت اثراتی بر ارتقاء حافظه دارد که در بقیه اشکال پیاده روی وجود ندارد.

2-بهتر شدن روابط فردی و اجتماعی

از جمله فواید سفر، افزایش روابط افراد با هم و اجتماعات انسانی است. در این مورد می توان به سفر های خارج از کشور اشاره نمود که باعث می گردد، شما با فرهنگ و آداب و رسوم یک ملت دیگر آشنا شوید، زبان آن ها را یاد بگیرید و بتوانید در هنگام برقراری ارتباط با آن ها به زبان خودشان صحبت کنید. خیلی از افراد هستند که در زندگی روزمره خود با انسان های اطراف خود ارتباط برقرار نمی نمایند ولی در این نوع سفر ها احتیاج دارند تا ارتباطات خودشان را افزایش دهند.

مثلا در هنگام طبیعت گردی در یک کشور دیگر، دوست دارید اطلاعاتی از یک یا چند گونه جانوری بدست بیاورید و از مردم آن کشور پرس و جو کنید، لذا تسلط بر زبان کشور میزبان و داشتن روابط عمومی مناسب می تواند یاری خوبی به شما کند. در واقع این قسمت برای افرادی کاربرد بیشتری دارد که درونگرا هستند یا علاقه زیادی به یاد دریافت زبان خارجی ندارند. سفر به طبیعت با دوستان یاری می نماید تا به فردی اجتماعی تر تبدیل شوید.

3-فواید سفر به طبیعت | افزایش خلاقیت

کوهنوردی خواص بسیار زیادی دارد که یکی از آنها القاء آرامش بسیار مناسب به کوهنوردان است. بعضی از طراحان یا نقاشان ماهر برای الگو گیری بهتر از دنیای اطراف و باز شدن ذهن خود از این نوع سفر یا ورزش استفاده می نمایند. در واقع هر نوع سفری برای افراد به دلیل دریافت انرژی های مثبت از محیط و دفع انرژی منفی از ذهن و بدن، خود عاملی است تا فکر از دغدغه های روزمره آزاد شده و به آرامش برسد و آمادگی دریافت مطالب جدید تر و تراوش افکار مفید و علمی داشته باشد.

4-تشویق ذهن شما برای آگاهی از محیط اطراف

مفهوم آگاهی و ذهنیت ممکن است در لحظه کمی سخت به دست آید، اما این مفهوم از مفاهیم عمیق و بسیار قدیمی در تاریخ بشر است که با حضور در طبیعت بالاتر می رود. آگاهی شما نسبت به محیط اطرافتان ارتباط مستقیم با حواس پنج گانه تان دارد. ذهن شما با هدف قرار دادن صداها، بوییدن، تغییر نور و سایر جزئیات در محیط زندگی شما، تمرکز ذهنی و آگاهی شما را بالا برده و حتی تمرین خوبی برای بیشتر شدن حس شوخ طبعی و راحتی شما خواهد بود.

5-فواید سفر به طبیعت | کاهش فشار خون و استرس

گردش در طبیعت و طبیعت گردی علاوه بر کاهش ترشح هورمون استرس به کاهش فشار خون نیز یاری می نماید.

6-نور خورشید

تبلیغات بسیاری در زمینه نورهای فرابنفش و uv خورشید و مضررات آن انجام می گردد و بسیار شنیده اید که نور خورشید باعث مسائل سلامتی و پوستی بسیاری شده است. با این حال نور خورشید برای سلامتی بدن شما لازم و لازم است. در حقیقت مزایای اشعه های uv خورشید می تواند بسیار بیشتر از آسیب های آن باشد.

7-فواید سفر به طبیعت | احساسات عاطفی و ناراحتی ها

براساس تحقیقی در آمریکا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در کهنه سربازان از طریق گذراندن وقت در محیط بیرون وطبیعت بکر تسکین می یابد. تجربه بودن در طبیعت به آن ها یاری می نماید تا تجربیات گذشته خود را فراموش نمایند و به آرامی و به شکل طبیعی تری مجددا به زندگی شهری خود بازگردند. این یافته ها نشان می دهد هر شخصی با این اختلال می تواند از طبیعت گردی بهره ببرد.

8-سفر به طبیعت، راهی آسان برای آغاز ورزش و تناسب اندام

هیچ راهی بهتر از سفر به طبیعت، برای آغاز یک رژیم ورزشی پیدا نمی کنید. با سفری به یک محیط طبیعی و کوه ها و دشت ها موقعیتی در جلوی روی شما قرار می گیرد که مجبور می شوید از پستی ها و بلندی های بسیاری عبور کنید. مجبور می شوید وسایل مورد نظر خود را حمل کنید، از صخره ها بالا بروید و پرش کنید. برای گذشتن و عبور در طبیعت باید دست به فعالیت هایی بزنید که هیچ گاه در محیط شهری انجام نمی دهید. به جای اینکه روزی 3 ساعت در باشگاه به ورزش بپردازید، برای یک هفته یک کوله پشتی با وزنی بین 4 تا 6 کیلوگرم را روزانه با خود حمل کنید.

شما هنگام سفر 12 ساعت در روز کالری می سوزانید، بدست آوردن کمبود کالری در مقابل وزن کاسته شده ساده تر و در نتیجه رژیم دریافت آسان تر خواهد بود.

مطمئن باشید با تمام روز قدم زدن در طبیعت تناسب اندام پیدا خواهید کرد، ولی وسوسه تاکسی دریافت پس از شام تا خانه نیز تقریبا غیر ممکن است و این وسوسه درکمپ اردوگاه بسیار اندک است.

9-فواید سفر به طبیعت | حضور در طبیعت باعث حفظ بینایی می گردد

دست کم در خصوص بچه ها تحقیقات زیادی نشان داده است، فعالیت در فضاهای طبیعی احتمالا تأثیری حافظتی بر چشم ها دارد و خطر بروز نزدیک بینی در چشم ها را کاهش می دهد.

افزایش زمان حضور در طبیعت می تواند شیوه ای آسان برای کاهش خطر بروز نزدیک بینی و پیشرفت آن در بچه ها باشد.

10-رفتن به طبیعت می تواند توانایی تان در تمرکز را بهبود دهد

همه ما می دانیم که محیط های طبیعی از تأثیری احیا نماینده برخوردار هستند؛ نکته ای که می توان از آن در بهبود تمرکز از دست رفته خود بهره برد.

طی تحقیقی، پژوهشگران ابتدا کوشش کردند توانایی تمرکز را در شرکت نمایندگان پژوهش کاهش دهند. سپس بعضی از شرکت نمایندگان به پیاده روی در طبیعت رفتند، بعضی دیگر در شهر پیاده روی کردند و عده ای هم تنها مشغول استراحت شدند. بعد از بازگشت شرکت نمایندگان، کسانی که به طبیعت رفته بودند نمره بالاتری در تست غلط گیری و تصحیح کسب کردند.

این تأثیر حضور در طبیعت چنان قوی است که شاید حتی بتواند یاریی به بچه ها مبتلا به اختلال کم توجهی، بیش فعالی باشد، به طوری که طی پژوهشی مشاهده شد این بچه ها بعد از 20 دقیقه فعالیت در پارک، تمرکز بهتری داشتند.

11-فواید سفر به طبیعت | گردش در طبیعت حتی می تواند به جلوگیری از سرطان یاری کند

پژوهش های ابتدایی بیان می نماید حضور در طبیعت، به ویژه در جنگل، احتمالا فراوری پروتئین های ضد سرطان در بدن را افزایش می دهد. افزایش میزان این پروتئین ها احتمالا تا 7 روز بعد از سفر ادامه دارد.

در ژاپن حمام جنگل (پیاده روی در جنگل) را که یکی از شیوه های جنگل درمانی است، نوعی درمان پیشگیرانه می دانند و تحقیقات در این کشور نشان داده است در مناطقی که پوشش جنگلی بیشتری وجود دارد، نرخ مرگ و میر بر اثر انواع سرطان ها کمتر است.

12-گذران وقت در طبیعت با کاهش کلی خطر مرگ زودهنگام مرتبط است

وجود فضاهای سبز اهمیت ویژه ای برای ساکنان شهرها دارد.

طبق پژوهش ها، شیوع طیف گسترده ای از بیماری ها در میان کسانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می نمایند کمتر است. تحقیقات دیگری از وجود رابطه مستقیم میان گذران وقت در جنگل ها و سلامت عمومی حاکی بوده است.

پژوهش های جدید نیز بیان می نمایند حضور بیشتر در طبیعت، تا میزان 12 درصد نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد و مهم ترین تأثیرات آن در رابطه با کاهش خطر مرگ بر اثر سرطان و بیماری های ریوی و کلیوی است.

13-فواید سفر به طبیعت | زمانی برای خانواده

سفر به طبیعت باعث می گردد که فرصتی برای جدا شدن از دنیای تکنولوژیکی و ایجاد ارتباط بیشتر با خانواده مهیا گردد. قدم زدن با اعضای خانواده در دامان طبیعت باعث تقویت روحیه، افزایش آرامش و آسایش فکری و روانی، افزایش اعتماد به نفس و سلامتی بچه ها و بسیاری دیگر از مزایای فیزیکی و روحی وروانی خواهد بود.

14- بهبود خواب

همانطور که در خصوص ششم نیز به آن اشاره شد، قرار دریافت در معرض نور طبیعی باعث تنظیم ریتم خواب انسان می گردد. اما این همه ماجرا نیست! هرچند که ظاهرا ممکن است خوابیدن بر روی یک سطح جنگلی به راحتی خواب بر روی یک تخت گرم و نرم در خوانه نباشد، اما مطالعات نشان می دهد که خوابیدن در طبیعت به مراتب آسایش بخش تر و عمیق تر از خوابیدن در خانه است. مطالعات نشان داده افرادی که در مکان های جنگلی و طبیعی زندگی می نمایند نسبت به افرادی که در مناطق شهری به سر می برند خواب عمیق تر و دلچسب تری دارند.

منبع: الی گشت

به "14 فایده ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 فایده ای که سفر به طبیعت برای شما به ارمغان می آورد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید