افزایش قیمت کتاب علت پایین بودن سرانه مطالعه

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، یک نویسنده گفت: افزایش قیمت کتاب نمی تواند عاملی برای پایین بودن سرانه مطالعه در کشور باشد، اما تاثیر آن را نمی توان نادیده گرفت.

افزایش قیمت کتاب علت پایین بودن سرانه مطالعه

عالیه محرابی نویسنده و پژوهشگر گفت: در مورد جایگاه مطالعه و سرانه آن تا نقطه مطلوب جهانی فاصله زیادی داریم، قطعا نهاد ها و سازمان هایی که در حوزه کتابخوانی و فرهنگ فعالیت دارند می توانند با ایجاد بستر مناسب زمینه را برای افزایش سرانه مطالعه در خانواده های ایرانی را فراهم نمایند.

دستگاه های تاثیر گذار بر افزایش سرانه مطالعه

به گفته این نویسنده، در مورد تاثیر هر یک از نهاد و دستگاه ها درباره افزایش سرانه مطالعه باید گفت هر یک از دستگاه هایی که امروزه به نوعی با فرهنگ ارتباط دارند می توانند در این جریان و رویداد موثر واقع شوند، آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان به نوعی باید فرهنگ کتابخوابی را مطالبه عمومی درنظر بگیرد و همه ارگان و نهاد ها برای رشد و تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدام نمایند.

افزایش قیمت کتاب به نوعی در کاهش سرانه مطالعه موثر است

او می گوید: افزایش قیمت کتاب نمی تواند عاملی برای پایین بودن سرانه مطالعه در کشور باشد، اما تاثیر آن را نمی توان نادیده گرفت، در سال های گذشته یک دانشجو با بن دانشجویی به مبلغ 200 هزار تومان می توانست چندین کتاب تهیه کند، اما امروزه با توجه به افزایش قیمت کاغذ و فرآیند چاپ قیمت کتاب به شدت افزایش یافته است که در حال حاضر چنین مبلغی قیمت یک کتاب است.

لزوم بهره مندی رایگان از خدمات کتابخانه های عمومی

محرابی گفت: از این حقیقت نمی توان چشم پوشی کرد که کسی که طالب کتابخوانی است می تواند به وسیله کتابخانه های عمومی اقدام به مطالعه کند، برای رسیدن به این منظور باید زمینه ثبت نام رایگان برای مردم به خصوص اقشار میانه و کم عایدی در راستای استفاده از خدمات کتابخانه های عمومی فراهم گردد.

پیوست فرهنگی و رسانه ای کتاب

مدیر خانه شعر و ادبیات شهر یزد گفت: تمدید رایگان کتاب ها می تواند به عنوان یک راه حل موثر در جهت افزایش سرانه مطالعه موثر واقع گردد، علاوه بر این موارد کتابی که وارد بازار نشر می گردد باید یک پیوست فرهنگی و رسانه ای داشته باشد به این معنی که مخاطب به وسیله رسانه های مکتوب و دیداری، خبرگزاری ها بتوانند با نویسنده کتاب جلسات نقد کتاب، جشن رونمایی و امضا را برگزار نمایند.

محرابی گفت: این تعاملات در معرفی کتاب به اقشار عمومی جامعه می تواند موثر باشد، حضور نویسندگان کتاب ها در سطح محلات به نوعی در افزایش سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر است.

او می گوید: برخورداری اقشار میانه، کم عایدی و دهک های پایین از امکانات رایگان برای بهره گیری از کتاب و کتابخوانی راهی تحقق عدالت اجتماعی است، کتاب باید در سبد فرهنگی همه اقشار جامعه وجود داشته باشد، قطعا یک خانواده با عایدی پایین نمی تواند خرید موفقی از نمایشگاه کتاب داشته باشد.

ضرورت برقراری سبد فرهنگی

به گفته محرابی، همان طور که در دولت های قبل به بحث سبد کالا توجه شد به نظر می رسد که وجود سبد فرهنگی برای بهره گیری خانواده های ایرانی از کتاب، تئاتر، سینما یک ضرورت است، در سال 92 چنین طرحی را برای افزایش سطح مطالعه خانواده های کم عایدی پیشنهاد دادم.

ایجاد بستر سازی برای حضور نویسندگان در کتابخانه های عمومی

این نویسنده گفت: قطعا کتابخانه های عمومی و فضای آن ها در ایجاد بستر سازی فرهنگ کتابخوانی هم از جهت زیبایی شناسی، تعریف کردن رویداد ها بسیار می تواند موثر باشد، ای کاش کتابخانه های عمومی ما شاهد حضور مداوم نویسندگان، شاعران، اهل قلم و مردم باشد و تریبونی در اختیار نویسندگان و اهل قلم برای معرفی جدیدترین آثار قرار بگیرد که اگر این اتفاق مهم بیفتد قطعا سرانه مطالعه افزایش پیدا خواهد نمود.

وبلاگ نهاد جامعه فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افزایش قیمت کتاب علت پایین بودن سرانه مطالعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قیمت کتاب علت پایین بودن سرانه مطالعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید