از دلیل تا درمان آب آوردن زانو

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، آب آوردن زانو که در طب به آن افوزیون یا افیوژن زانو میگویند به معنی تجمع زیاد مایع در مفصل زانو است که به علل مختلفی ایجاد می گردد.

از دلیل تا درمان آب آوردن زانو

زانوی من چگونه ورم می نماید؟

زانوی شما به این علت ورم می نماید که مایعی در داخل آن تجمع می نماید. این مایع می تواند خون باشد که بعد از آسیب دیدگی یا مصدومیت از ناحیه زانو در داخل مفصل آن تجمع می نماید. ممکن است مایع انباشته در زانو مایعی به رنگ زرد باشد که رنگ طبیعی مایع مفصلی است. بعلاوه ممکن است این مایع به حالت تیره باشد که در بیماران مبتلا به نقرس، بیماری لایم یا عفونت زانو دیده می شود.

التهاب مفصل زانو به عنوان شایع ترین علت ورم و آب آوردن زانو شناخته می شود. سلول هایی که لایه آستر داخلی مفصل زانو را تشکیل داده اند به شکل یک لایه بسیار نازک مرتب شده اند. این لایه را اصطلاحاً سینوویوم یا غشای سینوویال می نامند. اگر لایه سینوویوم تحریک شود یا آسیب ببیند، میزان مایع بیشتر از حد طبیعی فراوری می نماید و این منجر به متورم شدن زانو می شود.1

علل ورم و آب آوردن زانو

فرقی ندارد که زانو آب آورده باشد یا درد آن خفیف و یا شدید باشد، در هر صورت فرد برای درمان باید علت ورم زانو را بداند تا بتواند از مسائل در آینده هم جلوگیری کند. ورم طولانی مدت یا مزمن ممکن است به بافت مفصل زانو و بعلاوه عضلات نرم استخوان آسیب وارد کند بنابراین همواره باید یک درمان مناسب را در پیش گرفت. در این قسمت دلایلی را به شما معرفی می کنیم که می تواند علت ورم زانو یا همان آب آوردن زانو باشد.
1.جراحت و آسیب دیدگی استخوان های زانو
آسیب دیدگی استخوان، رباط، تاندون و غضروف عاملی برای درد و ورم و آسیب دیدگی جدی است و باعث می شود که خون جریان یافته در مفصل زانو باعث ورم، گرمای بالا، سفتی و کبودی شود که به آن همارتروز گفته می شود و حتما احتیاجمند مراقبت پزشکی است. در چنین حالتی اگر درد زانو شدید باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه شود؛ مخصوصا اگر فرد نتواند وزن خود را تحمل کند و یا مشکوک به شکستگی استخوان باشد.
2.آرتروز زانو
انحطاط غضروف مفصل زانو می تواند باعث فراوری بیش از حد مایع مفصلی باشد و ورم زانو را ایجاد کند. زانوی ورم نموده به علت آرتروز زانو، معمولاً با درد همراه است . افرادی که زانو درد شدید به علت آرتروز زانو را تجربه می نمایند، احتمالاً بیش از بقیه ورم زانو را مشاهده خواهند کرد.

معمولاً درد آن از خفیف تا معمولی است و زمانی که درد آن شدید باشد، مسائل دیگری را ایجاد می نماید. درمان های خانگی زیادی برای آرتروز زانو وجود دارد و بعلاوه ممکن است پزشک راهکارهایی مثل فیزیک درمانی یا تزریقات را به کار بگیرد.

3.بورسیت
در کل بدن کیسه های نازک و کوچکی وجود دارند که از مایع پر شده اند. این کیسه های لغزنده احتمال شکستگی استخوان و مسائل اطراف بافت نرم را کاهش می دهند. زانو هم 11 تا از این کیسه ها دارد که دو تای آن مستعد بورسیت هستند. زمانی که این کیسه ها ملتهب می شوند، بورسیت ایجاد می شود. زانوی ملتهب نیز آب بیشتری را در خود جای می دهد و مایعات افزایش پیدا می نمایند یا به اصطلاح زانو آب می آورد و احساس می کنید که زانوی شما شبیه به یک بالون آب شده است.

البته ممکن است سوزش یا درد به همراه نداشته باشد. بیشتر بورسیت ها را می توان در خانه درمان کرد و احتیاج به مراقبت پزشکی ندارد اما بعضی از انواع آن ها ممکن است زندگی فرد را به خطر بیندازد و آن هم زمانی است که این کیسه های متورم عفونی می شود و با ترشحات پر می شود و در نتیجه یک نوع قرمزی و داغی روی زانو دیده می شود و ممکن است فرد احساس تب و بیماری کند که در چنین حالتی سریعا باید به پزشک مراجعه کرد.

4.نقرس
تجمع دردناک کریستال های اوریک اسید داخل مفصل ، عاملی برای حمله نقرسی است . حمله نقرسی ورمی است که اغلب در شب و هنگام دراز کشیدن اتفاق می افتد و خیلی با سرعت رخ می دهد و ممکن است با درد، قرمزی و داغی همراه باشد. نقرس روی انگشت بزرگ پا هم تاثیر می گذارد و زانو، پاشنه پا، قوزک و کف پا را هم درگیر می نماید .

نقرس معمولاً یک مفصل را به طور همزمان درگیر می نماید و در مردان در دهه سی، چهل و پنجاه سالگی بیشتر اتفاق می افتد. البته گاهی اوقات نقرس به خودی خود بهبود پیدا می نماید اما بعضی اوقات هم احتیاج به دارو برای از بین بردن درد است.

5.نقرس کاذب یا شبه نقرس
این بیماری رواج کمتری دارد اما شبیه نقرس می باشد و به علت تجمع کریستال های میکروسکوپی در مفصل رخ می دهد. کریستال های کلسیم می توانند در مفصل زانو تجمع پیدا نمایند، درد شدید و ناگهانی و ورم را ایجاد نمایند که معمولاً در چنین حالتی رنگ پوست زانو هم تغییر پیدا می نماید. نقرس کاذب به طور مکرر در زانو رخ می دهد و می تواند شانه، آرنج، قوزک پا، مچ، لگن و ستون فقرات را هم درگیر کند.

بعضی از افراد آن را با درد روماتیسمی و آرتروز اشتباه می گیرند. ممکن است پزشک برای بهبود این مسئله برای شما دارو تجویز کند. بالا رفتن سن یکی از عوامل اصلی ایجاد نقرس کاذب می باشد اما معمولاً در عرض 2 هفته بهبود پیدا می نماید.

سایر علل
استفاده بیش از حد از مفصل

انجام ورزش های پرخطر که شامل حرکت سریع زانو می شوند (مانند فوتبال یا تنیس)

پارگی و آسیب تماشا رباط ها و غضروف ها

اضافه وزن

شکستن استخوان

عفونت باکتریایی

رماتیسم فصلی

کیست یا تومور.4

نشانه ها و علائم آب آوردن زانو چیست؟

بیشتر اوقات تنها یکی از زانوها دچار تورم و آب آوردن می شود. در این صورت زانوی آسیب دیده در مقایسه با دیگری پف دارتر و متورم تر است. بعلاوه ممکن است احساس سنگینی زیادی روی زانوی آسیب دیده داشته باشید. از دیگر علائم و نشانه های آب آوردن زانو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تورم و قرمزی پوست اطراف کیسه زانو

سفتی مفصل و عدم توانایی در صاف یا خم کردن پا

درد و حساسیت در زانو

گرم تر شدن زانوی آسیب دیده نسبت به زانوی سالم

دشواری در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و انجام کارهای روزمره

اگر آب آوردن زانو ناشی از آرتروز باشد، سنگینی وزن خود را روی زانو احساس خواهید کرد. این درد معمولا با استراحت کردن، فروکش می نماید. اما اگر آب آوردن زانو به علت آسیب دیدگی باشد، ممکن است در اطراف زانوی خود کبودی وجود داشته باشد. در این صورت تحمل وزن غیرممکن و درد، غیرقابل تحمل است.2

عواملی که احتمال تورم و آب آوردن زانو را بیشتر می نمایند

بعضی از عواملی که بر احتمال بروز تورم و آب آوردن زانو موثر هستند، عبارتند از :
سن
تجمع مایع مفصلی در افراد بالای 50 سال بیشتر شایع است
ورزش
افرادی که به ورزش های پرفشار ماند بیسبال یا فوتبال مشغول هستند که در آن بازیکنان باید مرتبا جهت حرکت خود را به طور ناگهانی تغییر دهند، بیشتر در معرض آسیب دیدگی زانو و تورم و آب آوردن زانو هستند.
چاقی
چاق بودن و داشتن اضافه وزن نیز خطر بروز تورم و آب آوردن زانو را بیشتر می نماید.3

روش های درمان خانگی برای رفع تورم و آب آوردن زانو

در صورت بروز تورم و آب آوردن زانو، می توانید اقدامات مفید زیر را انجام دهید تا علائم خود را بهبود دهید:
استراحت
تا جایی که می توانید استراحت کنید و تا زمان رفع شدن تورم زانو، از وارد آوردن وزن بر روی زانو اجتناب کنید.
کمپرس سرد و بالا گرفتن زانو
سرما درمانی و گذاشتن کمپرس سرد به کاهش درد و التهاب زانو یاری می نماید. شما می توانید 3 بار در روز و هربار به مدت 15 تا 20 دقیقه روی زانوی خود کمپرس سرد بگذارید. بعلاوه بهتر است با گذاشتن یک پشتی در زیر پاها، زانوی خود را تاحدی بالا ببرید که از سطح قلب شما بالاتر باشد.
داروهای مسکن
می توانید با مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، درد و التهاب زانو را تسکین دهید.3

پیشگیری از تورم و آب آوردن زانو

همانطور که گفته شد، تورم و آب اوردن زانو اغلب بر اثر یک حادثه یا آسیب و یا بر اثر یک بیماری زمینه ای است. با توجه به این موضوع، بعضی از اقداماتی که برای پیشگیری از تورم زانو می توانید انجام دهید عبارتند از :

در صورتی که به بیماری های مزمن مفصلی مانند آرتروز یا نقرس مبتلا هستید، به طور منظم به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا شرایط شما را تحت نظر داشته باشد. داروهای خود را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید و به تمامی توصیه های او عمل کنید.

بعلاوه درمان های توصیه شده به وسیله فیزیوتراپیست را به دقت دنبال کنید. به طور منظم ورزش کنید تا عضلات ران و زانوی خود را قوی کنید تا عضلات ران شما بهتر از مفصل زانو پشتیبانی نمایند.

در صورتی که اضافه وزن دارید، بهتر است یک برنامه منظم برای کاهش وزن خود داشته باشید. در این مورد، بسیار لازم است که با پزشک متخصص مشورت کنید تا یک برنامه دقیق برای کاهش وزن شما تدوین کند.1

پینوشتها

1.www.irankneepain.com

2.www.drdr.ir

3.www.drmoayedfar.com

4.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "از دلیل تا درمان آب آوردن زانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان آب آوردن زانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید