گربه تان را شاد کنید

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، علف گربه یا نعنا گربه ای همان گیاهی است که گربه ها عاشقش هستند! البته با توجه به خواص عالی که دارد خیلی از آدم ها هم دنبالش هستند! اما چگونه در خانه علف گربه پرورش دهیم؟

گربه تان را شاد کنید

مسئله ای که برای پرورش این گیاه دارید احتمالا نور کم، هوای سرد یا بد بودن شرایط نخواهد بود! مشکل اصلی گربه تان است! این گیاه چند ساله را همه گربه ها دوست دارند. علف گربه هم خانواده نعنا است که همین نشان می دهد پرورش سختی ندارد. در بیرون از خانه، این گیاه، رشد زیادی دارد و به سرعت تمام فضا را اشغال می نماید و گربه ها را از کیلومترها دور تر جذب می نماید!

این گیاه به خوبی در کنار یک پنجره آفتابی پرورش پیدا می نماید، البته به شرطی که یادتان بماند به آن آب مناسب دهید و گل ها را به محض ظهور بچینید.

شرایط رشد

- نور

علف گربه خیلی راجع به نورش سخت نمی گیرد، اما زمانی که آن را در درون خانه نگه می دارید، سعی کنید، آن را در نقطه ای از خانه که بیشترین نور مستقیم را دارد قرار دهید. گیاه می تواند حتی تا 5 ساعت آفتاب مستقیم در روز را هم تحمل کند. اگر نور گیاه کم باشد، گیاه دراز و بد شکل خواهد شد و فاصله برگ ها از هم زیاد می گردد.

- آبیاری

علف گربه به آبیاری منظم و همیشگی احتیاج دارد. اگر مشاهده کردید گیاه تان پژمرده شده ناراحت نباشید، علف گربه خود را به سرعت بازسازی می نماید. پس بهتر است خاک گیاه را اندکی خشک نگه دارید تا اینکه بخواهید گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، چرا که آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه می گردد.

قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به مقدار کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، از طریق میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.

- خاک

هر گونه خاک گلدانی که زهکشی خوبی داشته باشد، برای کاشت علف گربه، عالی است.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر

علف گربه از 2 روش تکثیر می یابد، روش اول قلمه گیری و روش دوم تکثیر آن، کاشت دانه است.

برای تکثیر گیاه به روش قلمه، در ابتدای فصل رشد چند ساقه جوان از گیاه را که در همین فصل به تازگی رشد نموده اند، به یاری تیغ یا چاقویی تیز و استریل، از آن جدا کنید. چند گلدان کوچک را پر از خاک مخصوص جوانه زنی کنید و سپس قلمه ها را در آن بکارید. قلمه ها را در محیطی مرطوب با نور فیلتر شده قرار دهید. بعد از چند وقت رشد تازه را در آنها مشاهده می کنید و این به معنی موفقیت آمیز بودن قلمه گیری است!

البته این گیاه به راحتی در بازار یافت می گردد، پس اگر حوصله تکثیر گیاه را ندارید، بهتر است یک گلدان تازه از آن را تهیه کنید و زمانی که گیاه قدرت و قوت خود را از دست داد آن را دور بیاندازید و گیاه تازهی خریداری کنید.

تعویض گلدان

علف گربه گیاهی چند ساله است که بیرون از خانه 60 تا 90 سانتی متر رشد می نماید. در درون خانه، اگر شرایط مناسب برای گیاه فراهم باشد و نور و آبیاری خوبی داشته باشد، ممکن است گیاه تان به ارتفاع 60 سانتی متر هم برسد. اما واقعیت این است که در درون خانه، گیاه علف گربه، پتانسیل رشدی بیرون از خانه را ندارد و شاید بهتر باشد گیاه را تنها برای یک فصل نگه داشت و بعد از آن از گیاه قلمه گیری کرد و یا دانه های آن را کاشت.

اگر می خواهید گلدان گیاهان کوچکتر را عوض کنید، زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، دست به کار شوید. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و گیاه را از گلدانش خارج کنید و در گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی بکارید. سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. در هنگام تعویض گلدان حواستان باشد به ریشه ها آسیبی نرسانید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "گربه تان را شاد کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گربه تان را شاد کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید