مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در بچه ها

به گزارش وبلاگ نهاد جامعه، در خصوص زمان استفاده از مسواک برای کودک، با دندانپزشکتان مشورت کنید. بعضی دندانپزشکان توصیه می نمایند وقتی 4 دندان در یک ردیف عایدی مسواک زدن را شروع کنید و بعضی دیگر زمانی که کودک به سن 2 یا 3 سالگی رسید.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در بچه ها

نکاتی برای مراقبت از دندان بچه ها

  • یک مسواک کوچک بچه گانه با فرچۀ نرم انتخاب کنید. مسواک را چند دقیقه قبل از مسواک زدن در آب گرم خیس کنید تا فرچه بیشتر نرم گردد.
  • بسیاری از دندانپزشکان توصیه می نمایند که فقط آب معمولی برای بچه ها 2 ساله کافی است. به این علت که بچه ها خمیردندان را قورت می دهند و قورت دادن بیش از اندازۀ خمیردندان منجر به تغییر رنگ دندان در دندان های دائمی می گردد. برای استفاده از مسواک، با دندانپزشک مشورت کنید. روی برچسب شرکت تولیدنماینده را نیز بخوانید. بعضی خمیردندان ها در بچه ها زیر 6 سال توصیه نمی شوند. اگر خواستید از خمیردندان بهره ببرید به اندازۀ یک نخودفرنگی از خمیردندان فلوراید را روی فرچۀ مسواک بگذارید.
  • روزی دو بار، دندان کودک خود را مسواک بزنید؛ صبح و شب قبل از خواب. مسواک زدن باید دو دقیقه طول بکشد که مدت زمان خوبی از آن باید بر روی دندان های آسیاب متمرکز گردد. اینجا همان جایی است که اولین کرم خوردگی ها ظاهر می شوند.
  • هر 3 تا 4 ماه یک بار مسواک را عوض کنید. اگر ساییدگی و فرسودگی دیدید، زودتر از زمان نام برده، باید مسواک جدیدی تهیه کنید. مسواک را با دیگران سهیم نشوید.
  • از همان زمانی که دو دندان کودک قابل لمس بودند، روزی یک بار استفاده از نخ دندان را آغاز کنید.
  • در خصوص احتیاج به فلوراید در کودک خود، با دندانپزشک مشورت کنید. اگر آب شرب منزل فلوریده نیست، مکمل فلوراید یا فلورایددرمانی مورد احتیاج خواهد بود.
  • در خصوص سیلانت های دندان نیز از پزشک بپرسید. سیلانت موانع محافظ پلاستیکی و نازکی هستند که روی سطح جوندۀ دندان های عقب را پر می نمایند تا از پوسیدگی دندان پیشگیری نمایند.

چه زمانی باید بچه ها خودشان به تنهایی مسواک و نخ دندان بزنند؟

بیشتر بچه ها برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تا سن 6 یا 7 سالگی همکاری نمی نمایند. تا این زمان، یادتان باشد که برترین راه برای آموزش روش مسواک زدن دندان ها مشاهدۀ یک نمونه است. بگذارید فرزندتان مسواک زدن شما را دیدن کند تا اهمیت بهداشت و سلامت خوب دهان و دندان را یاد بگیرد.

چقدر فلوراید برای کودک من بی خطر است؟

فلوراید برای بچه ها بی خطر است. فلوراید یک مادۀ معدنی است که دندان ها را در برابر تشکیل کرم خوردگی محافظت و تقویت می نماید. وقتی استفاده از آن در اوایل زندگی کودک آغاز گردد برای رشد دندان های او یک محافظ فوق العاده خواهد بود. به وسیله تماس با سازمان آب محل زندگی خود، اطلاع حاصل کنید که آیا آب شرب منزل فلوراید دارد. اگر آب شرب فلوراید ندارد، از دندانپزشک بخواهید به کودک شما مکمل فلوراید بدهد.

آیا فیلترهای آب خانگی فلوراید را از بین می برند؟

فیلترهای آب در انواع و اقسام مختلفی هستند. بعضی از آنها فلوراید را از بین می برند. با شرکت تولیدنمایندۀ فیلتری که خریدید تماس بگیرید یا در آزمایشگاه مخصوص آب را مورد آزمایش قرار دهید.

آیا مهم است که کودک من چه نوع خمیردندانی استفاده می نماید؟

بسیاری از خمیردندان های بچه ها طعم دار هستند تا مزۀ خوشایندی داشته باشند و کودک را به مسواک زدن تشویق نمایند. همانی را که مورد علاقۀ فرزندتان است انتخاب کنید. علاوه بر این، در پی خمیردندانی باشید که روی آن مهر تأیید انجمن دندانپرشکی امریکا باشد. این مهر بر این امر دلالت دارد که خمیردندان از نظر انجمن دندانپزشکی امریکا بی خطر و مؤثر است. در نهایت، برچسب تولیدنماینده بر روی محصول را بخوانید. بعضی خمیردندان ها برای استفادۀ بچه ها در سنین خاصی توصیه نمی شوند.

آیا کودک من می تواند از دهان شویه استفاده کند؟

عموماً دهان شویه ها برای بچه ها زیر 6 سال که نمی توانند تف نمایند و دهان خود را بشویند توصیه نمی گردد. مهم است بدانید که دهان شویه جایگزین مسواک نیست و همین طور شستن دندان ها بعد از غذا با آب به پاک کردن اجزای بزرگ غذا که بین دندان ها مانده اند یاری می نماید.

از چه زمانی کودک من باید به دندانپزشک مراجعه کند؟

معمولاً توصیه می گردد که بچه ها در سن یک سالی یا 6 ماه پس از سر زدن دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه نمایند. با این کار، دندانپزشک دندان را برای مشاهدۀ ناهنجاری آنالیز می نماید و با پدر و مادر در خصوص روش های صحیح مسواک زدن و رژیم غذایی مناسب مشورت می نماید.

دندان های کودک در زمان های مختلفی سر می زند.

سعیده اکبری

منبع: فوت و فن

به "مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید